Utförare hemtjänst
Hemtjänst är ett samlingsbegrepp för olika typer av insatser som beviljas efter den enskildes behov. Målet med hemtjänst är att underlätta för den enskilde att leva ett så självständigt liv som möjligt.
Ansökan görs via upphandlingsverktyget Mercell Tendsign Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och publiceras på Upphandlingsmyndighetens hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. samt Opic Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Ersättningar Visa Dölj
Hemtjänst, ersättning | Pris fr.o.m. 1 mars 2024 |
---|---|
Omvårdnadsinsatser | 464 |
Service och | 382 |
Serviceinsatser ersätts med följande schablontider:
- Inköp - 60 minuter
- Apoteksärende - 45 minuter
- Städ - 96 minuter
- Tvätt - 86 minuter
- Sopsortering - 30 minuter
- Matdistribution - 20 minuter
Avböjda besök ersätts enligt följande:
- Städ - 75% av ersättningen
- Tvätt - 55% av ersättningen
- Inköp - 55% av ersättningen
- Apoteksärende - 55% av ersättningen
- Sopsortering - 55% av ersättningen
- Promenader - 55% av ersättningen
- Ledsagning - 55% av ersättningen
- Avlösning i hemmet - 55% av ersättningen
- Omvårdnadsinsatser - 50% av ersättningen
Frånvaro för omvårdnadsinsatser är enligt följande:
Gäller enbart när kund oplanerat åker till sjukhus eller avlider i hemmet.
- Dag 1 - 75% av ersättningen
- Dag 2 till och med 5 - 25% av ersättningen
Övrigt
- Ny omvårdnadskund - ersättning 4 timmar
- Utförda trygghetsbesök - ersätts med 15 minuter oavsett besökets omfattning.
Kvalitetsberättelse Visa Dölj
Verksamheterna ska årligen upprätta en kvalitetsberättelse. Kvalitetsberättelsen för året som gått skickas till omvårdnadsförvaltningens kvalitetsutvecklare senast den 31 januari nästkommande år.
Synpunkter och klagomål Visa Dölj
En synpunkt kan vara beröm, klagomål, förslag eller allmän synpunkt. När en synpunkt har inkommit till staben för kvalitetsutveckling, informeras verksamhetschefen inom två dagar från det att synpunkten inkom till staben för kvalitetsutveckling. Informationen ges via ett skriftligt meddelande. Verksamhetschefen ska inom sju dagar bekräfta att verksamheten tagit emot synpunkten, kontaktat den som framfört den och påbörjat utredningen.
Du kan lämna beröm, klagomål, förslag eller allmän synpunkt på flera sätt genom att skriva, ringa eller kontakta oss.
Lex Sarah Visa Dölj
Information om rapportering av händelser som kan utgöra ett missförhållande/risk för ett missförhållande samt anmälningar till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) lämnas till omvårdnadsförvaltningen.
Mall för genomförandeplan Visa Dölj
Tills vidare används denna mall för att göra en genomförandeplan. Ifylld blankett sparas hos utföraren och ska skivas ut och skickas till berörd biståndshandläggare.
Delegering av enklare sjukvårdsuppgifter Visa Dölj
Denna rutin syftar till att säkerställa ett gemensamt arbetssätt kring delegeringar bland såväl vårdcentraler som hemtjänstutförare.
Rutin och adresslista finns på sidan vårdsamverkan.
Stadens riktlinjer och anvisningar Visa Dölj
Övergripande riktlinjer
- Rökfri arbetstid Pdf, 97 kB, öppnas i nytt fönster.
- Hantering av skyddade personuppgifter Pdf, 48 kB, öppnas i nytt fönster.
- Riktlinjer mot mutor Pdf, 200 kB, öppnas i nytt fönster.
- Riktlinjer för social dokumentation Pdf, 388 kB, öppnas i nytt fönster.
Övergripande riskanvisningar
Ordinärt boende
- Nyckelhantering i ordinärt boende Pdf, 87 kB, öppnas i nytt fönster.
- Öka brandsäkerheten i ordinärt boende Pdf, 118 kB, öppnas i nytt fönster.
- Strömavbrott i ordinärt boende Pdf, 90 kB, öppnas i nytt fönster.
- Hot och våld Pdf, 119 kB, öppnas i nytt fönster.
Vård och omsorgsboende samt LSS-bostäder
- Nyckelhantering i vård- och omsorgsboende samt LSS-bostäder Pdf, 108 kB, öppnas i nytt fönster.
- Trygghetslarm i vård- och omsorgsboende samt LSS-boende Pdf, 104 kB, öppnas i nytt fönster.
- Öka brandsäkerheten på vård- och omsorgsboende, LSS-boende, Dagverksamhet och daglig verksamhet Pdf, 120 kB, öppnas i nytt fönster.
- Strömavbrott på vård- och omsorgsboende LSS-boende Dagverksamhet DV Pdf, 120 kB, öppnas i nytt fönster.
- Avfallshantering på vård- och omsorgsboende samt LSS-boende Pdf, 97 kB, öppnas i nytt fönster.
- Avstängda hissar vård - och omsorgsboende LSS-boende Dagverksamhet och LSS DV Pdf, 104 kB, öppnas i nytt fönster.
- Hot och våld Pdf, 119 kB, öppnas i nytt fönster.
Dagverksamhet och daglig verksamhet
- Öka brandsäkerheten på vård- och omsorgsboende, LSS-boende, Dagverksamhet och daglig verksamhet Pdf, 120 kB, öppnas i nytt fönster.
- Strömavbrott på vård- och omsorgsboende LSS-boende Dagverksamhet DV Pdf, 120 kB, öppnas i nytt fönster.
- Avstängda hissar vård - och omsorgsboende LSS-boende Dagverksamhet och LSS DV Pdf, 104 kB, öppnas i nytt fönster.
- Hot och våld Pdf, 119 kB, öppnas i nytt fönster.
Avstämning Visa Dölj
Samverkansrutiner Visa Dölj
Mat och måltider Visa Dölj
Anvisningen innehåller detaljer om vad som ingår i insatserna inköp, matdistribution och måltider. I de fall kunden inte kan ta ansvar för hela eller delar av sin mathantering ansvarar hemtjänstpersonalen för att maten hanteras enligt egenkontrollprogrammet.
Övrig information Visa Dölj
- Solna stads Hemgångsteam Pdf, 131 kB, öppnas i nytt fönster.
- Checklista för brandsäkerhet Pdf, 132 kB, öppnas i nytt fönster.
- Felregistreringar hemtjänst till avgiftshandläggare Pdf, 40 kB, öppnas i nytt fönster.
- Information om försäkringsskydd för boendestöd, hemtjänst, nattpatrull och larm Pdf, 74 kB, öppnas i nytt fönster.
- Tips för brandsäkerhet i hemtjänstlokalen Pdf, 99 kB, öppnas i nytt fönster.
Kontakta oss
Dela sidan