Så här söker du till förskoleklass

Du ska söka till förskoleklass
under perioden 13–27 januari 2026.
Det kallas skolansökan.

Du söker via e-tjänsten Förskola & skola på internet.
Klicka på Skola
när du är inne i e-tjänsten.

Sök till tre skolor

I e-tjänsten ska du skriva en till tre olika skolor som du önskar att ditt barn ska gå i.

Den skola du helst vill att barnet ska gå i ska du skriva som nummer ett.

Men det är inte säkert att den skolan
har plats för ditt barn.

Om du söker till en friskola

Om du önskar att ditt barn
ska gå i en friskola,
då ska du söka direkt till den friskolan.

Men du måste också skriva detta
i samma e-tjänst.

Om du söker till en skola i en
annan kommun

Om du önskar att ditt barn
ska gå i en skola i en annan kommun, då ska du söka i den kommunen.

Men du måste också skriva detta
i samma e-tjänst.

E-tjänsten Förskola & skola

För att använda e-tjänsten behöver du e-legitimation.

E-legitimation är BankID, Mobilt BankID eller Freja eID+.

Det här kan du göra i e-tjänsten:

  • söka till förskoleklass
  • ändra dina kontaktuppgifter, om du får nytt telefonnummer till exempel
  • tala om din inkomst eller ändra din inkomst.

Länk till e-tjänsten Förskola & skola

Om du behöver hjälp med din ansökan
kontakta stadens Kontaktcenter
telefon 08 746 10 00.

Solna stads kontaktcenter

08-746 10 00

Senast uppdaterad