.jpg)
Livsmedelsverksamhet - anmälan, regler och kontroll
Om du ska servera, sälja eller hantera livsmedel måste du anmäla din verksamhet för registrering senast två veckor innan du startar verksamheten. Även tillfälliga verksamheter måste registreras.
På den här sidan får du veta
- hur du anmäler en ny livsmedelsverksamhet för registrering
- var du anmäler ombildning eller ägarbyte
- hur kommunen utför kontroller av livsmedelsverksamheter
- avgifter kopplade till anmälan och kontroller
Anmälningsprocessen
Här är en enkel guide som visar vad du behöver göra före du skickar in anmälan, under tiden den handläggs och efter att beslutet har tagits.
Det är firmatecknaren som är ansvarig för att registrera livsmedelsverksamheten. I e-tjänsten får du fylla i ett antal informationspunkter som vi behöver för att handlägga din anmälan. Du behöver e-legimitation Länk till annan webbplats. för att logga in i e-tjänsten.
1Verksamheter som ska registreras
- restauranger och caféer
- matbutiker och kiosker
- skol- och förskolekök och fritidsklubbar
- kök i vård- och omsorg, hemtjänst och träffpunkter
- livsmedelstillverkare till exempel bageri
- grossister, lager och transportörer
- försäljning av kosttillskott
- huvudkontor
- importör och exportör av livsmedel
- e-handelsverksamheter
- mobila verksamheter, till exempel food-trucks
- föreningar som regelbundet säljer mat till allmänheten
2Ta fram andra tillstånd och certifikat som kan behövas
Du kan också behöva andra tillstånd från Solna stad för din verksamhet.
Till exempel för
Certifikat
Berörs din verksamhet av certifikat är det bra om du har dessa redo så du kan bifoga dem i e-tjänsten. Annars måste certifikat kunna visas upp för en handläggare senare. Din verksamhet kommer att bli kontaktad i så fall.
Till exempel:
- IP Livsmedel Grundcertifiering
- Svensk standard för livsmedelshantering i butik
- BRCGS
- FSSC 22000
- IFS
- ISO 22000
När vi har fått din anmälan granskar en handläggare den och kontaktar dig om något behöver kompletteras.
Du kan starta verksamheten två veckor efter att du skickat in anmälan, eller tidigare om du har fått ditt registreringsbeslut. Beslutet skickas till dig via mejl.
- kontrollera att du har uppgett korrekta kontaktuppgifter i e-tjänsten
- om du anmäler din verksamhet för sent kan du behöva betala sanktionsavgift
- efter att du har fått beslut om registrering kan du starta din verksamhet direkt
- en handläggare kommer att kontakta dig inom några veckor för att boka den första kontrollen
Ombildning, ägarbyte och avregistrering Visa Dölj
- om din verksamhet får en ny ägare eller ombildas och får ett nytt organisationsnummer, måste du anmäla det
- om du önskar avsluta din verksamhet måste du anmäla avregistrering till kommunen
Sanktionsavgift vid utebliven anmälan Visa Dölj
Om du startar en verksamhet utan att anmäla det riskerar du att behöva betala en sanktionsavgift. Detta gäller även om du glömmer att anmäla verksamheten.
Sanktionsavgiften är en procent av omsättningen, minst 5 000 kronor och högst 75 000 kronor för privata företag. För regiondrivna, kommunala och statliga verksamheter är sanktionsavgiften 40 000 kronor. Sanktionsavgifter är en särskild avgift som regleras enligt livsmedelslagen.
Om din verksamhet ändrar ägare eller ombildas och får ett nytt organisationsnummer, måste du anmäla det. Om du inte gör det kan du få en sanktionsavgift på mellan 2 500 och 40 000 kronor.
Kontroller
När du hanterar mat är det viktigt att du och din personal känner till riskerna vid livsmedelshantering och hur ni kan producera säker mat. Du ska ha rutiner för att säkerställa att maten är säker att äta och att den är rätt märkt.
Kommunen kontrollerar att ditt livsmedelsföretag följer reglerna för livsmedel. Det är samhällsbyggnadsförvaltningen som ansvarar för att kontrollera livsmedelsverksamheter i Solna.
Information om kontroller
Det är ditt ansvar som livsmedelsföretagare att känna till de krav som lagstiftningen ställer på din verksamhet. Du ska ha rutiner för att säkerställa att de livsmedel du serverar/säljer är säkra för konsumenten och att den är rätt märkt.
Du ska genom egenkontroll förhindra matförgiftningar och att upptäcka och åtgärda fel i livsmedelshanteringen.
Vi kontrollerar att
- ditt system för egenkontroll fungerar bra
- din lokal och utrustning är i bra skick och uppfyller de krav som står i livsmedelslagen
- informationen om maten är korrekt
1Första kontrollen
Efter registrering gör vi en första kontroll där vi lägger stort fokus på att kontrollera om övergripande rutiner och förutsättningar för att producera, servera eller sälja säkra livsmedel finns.
En livsmedelskontroll tar vanligtvis 2,5 – 5 timmar, beroende på storlek och typ av verksamhet.
Efter den första kontrollen får du veta hur ofta din verksamhet kommer att kontrolleras under de kommande fem åren.
2Återkommande kontroller
Efter den första kontrollen sker kontrollerna med jämna mellanrum beroende på storlek och typ av verksamhet. Du får en kontrollrapport efter varje besök. Kontrollerna är oftast oanmälda.
Om din verksamhet fungerar bra och följer kraven i lagstiftningen kan vi besluta om färre kontroller. Det betyder att vi inte kommer lika ofta. Denna bedömningen tar vi efter två utförda kontroller.
3Vid avvikelser
Om det finns avvikelser från livsmedelslagarna får du veta det i slutet av kontrollen.
Uppföljning bokas in tillsammans med verksamhetsutövaren antingen direkt om hen är på plats eller genom att handläggaren ringer eller mailar. Hur lång tid du får på dig att åtgärda avvikelserna beror på dess omfattning och hur lång tid som är rimligt.
Efter att den uppföljande kontrollen har utförts får företaget en kontrollrapport.
Den uppföljande kontrollen är inte inräknad i verksamhetens ordinarie tid och kommer då kosta extra.
Om du har en registrerad livsmedelsverksamhet, måste du betala för de kontroller som Solna stad gör. Efter den första kontrollen får du ett beslut om hur ofta din verksamhet ska kontrolleras under fem år.
Vi skickar fakturor efter varje kontroll. Du betalar för den tid som kontrollen tar samt den tid förberedelser och handläggning tar. År 2025 är timtaxan 1 720 kronor.
Inom en månad efter en planerad kontroll får du ett beslut om avgift. Tidkortet i beslutet visar hur mycket tid som lagts ned på handläggningen. Du har möjlighet att överklaga beslutet.
Timavgiften tas ut för tiden som läggs ned på
- förberedelser
- kontrollen på plats hos verksamheten
- kontrollrapport och efterarbete, till exempel att begära in handlingar och kompletteringar
Hur lång tid kontrollen tar beror på vilken typ av verksamhet du har. Vanligtvis tar det mellan 2,5 och 5 timmar.
Ytterligare avgifter kan tillkomma om det
- finns brister i lagkraven vid kontrollen, det kan leda till en uppföljande kontroll
- finns befogade klagomål, det leder till att handläggningstid debiteras
- upptäcks livsmedelslarm och tillräckliga åtgärder inte har vidtagits för att säkerställa att osäkra livsmedel inte finns på marknaden
Tips!
Om din verksamhet följer lagen bra kan vi minska antalet kontroller. Vi tittar på de två senaste kontrollerna när vi bestämmer detta. Det betyder att vi kan besluta om färre kontroller.
Mer information om egen kontroll för livsmedelssäkerhet kan du läsa på Livsmedelverkets hemsida Länk till annan webbplats..
På Livsmedelsverkets hemsida finns också nationella riktlinjer och praktiska råd Länk till annan webbplats. för hur hygienkrav kan uppfyllas i olika branscher. Där kan du läsa om vad som gäller för just din verksamhet och få tips på hur du kan förbättra hygienen.
Vanliga frågor
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får om registrering eller ändring av livsmedelsverksamhet.
Behöver jag registrera min hemsida om jag säljer livsmedel online?
Ja, alla verksamheter som ligger i Solna och säljer livsmedel måste registreras, även om försäljningen sker online. Det gäller också om du säljer livsmedel via sociala medier.
Kan jag sälja mat hemifrån?
Ja, om du säljer till allmänheten regelbundet måste du registrera verksamheten.
Om det finns en viss kontinuitet eller viss grad av organisation i verksamheten räknas det som ett livsmedelsföretag som ska registreras och få kontroll.
Det kan till exempel vara att du säljer tårtor och bakverk på beställning och så vidare.
Måste jag meddela om jag avslutar min verksamhet?
Ja, du måste anmäla avregistrering till kommunen. Du anmäler avregistrering i samma e-tjänst.
Hur betalar jag för kontrollerna?
Du får en faktura efter varje planerad kontroll. På fakturan hittar du all information du behöver för att betala fakturan korrekt.
Kontakta oss
Karta
Dela sidan