Boka lokaler, planer och hallar
Här hittar du information om bokning av stadens idrottsanläggningar och andra lokaler för arrangemang.
Boka idrottsanläggning
De flesta av stadens idrottsanläggningar bokas genom bokningssystemet Interbook Go Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Om de bokas på annat sätt, framgår det av informationen vid respektive anläggning.
De bokningsbara anläggningarna är listade på sidorna Sporthallar, Ishallar, Tennisbanor och Fotbollsplaner. Där finns information om storlek, adress, användningsområde, kontaktuppgifter för bokning och frågor.
Allmänna villkor för bokning av lokal eller anläggning Visa Dölj
Vem får boka lokal och anläggning
Bokning kan endast göras av myndig person och anläggningar får endast användas för i bokningsbekräftelsen angivet ändamål och tid. Staden betraktar den person som gör bokningen som ansvarig ledare om ingen annan av kunden utses. Kunden är också skyldig att rätta sig efter kompletterande särskilda anvisningar och villkor som finns för och i anläggningen eller lämnas av ansvarig personal.
Det är av synnerlig vikt att lokal eller anläggning inte används för aktiviteter som innebär att de demokratiska grundprinciperna, de mänskliga rättigheterna eller jämställdhet mellan kvinnor och män inte respekteras. Lokal eller anläggning får inte heller användas för att främja eller på annat sätt stödja våldsbejakande extremism.
I det fall det framkommer att kunden avser använda lokal eller anläggning i strid mot vad som anges i villkoren, har förvaltningen rätt att neka bokningsförfrågan. I det fall bokning redan gjorts, har förvaltningen rätt att avboka kunden med omedelbar verkan. Kunden har ingen rätt till ersättning vid sådan avbokning.
Bokningen blir bindande när kunden mottagit en bokningsbekräftelse från förvaltningen
Bokad tid
I de fall uppgifter på bokningsbekräftelsen avviker från gjord beställning åligger det kunden att inom 3 kalenderdagar skriftligen påtala detta för bokningen.
Anläggningar uthyres i befintligt skick. Det ankommer på kunden att slutligen bedöma och själv ta ansvar för att lokal eller anläggning lämpar sig för den verksamhet bokningen avser.
Om lokaler/anläggningar inte tas i bruk inom 30 minuter efter utsatt tidpunkt, är dispositionsrätten förverkad för upplåtelsetillfället.
Om bokad tid inte nyttjas debiteras kunden avgift för ej nyttjad tid enligt gällande senior taxa. Vid lokaler med kortlås gäller att kund ska använda kort vid inpassering, i annat fall debiteras kunden avgift för ej nyttjad tid. Det åligger kund att tillse att giltigt kort finns för bokningen.
Om anläggning inte kunnat nyttjas av orsak som kund inte kunnat påverka, ska detta skriftligen meddelas bokningen inom 3 kalenderdagar efter det aktuella upplåtelsetillfället.
De förhyrda lokalerna får tas i bruk enligt bokningsbekräftelse. Observera att det i förhyrd tid skall ingå tid för lokalens eventuella iordningställande och för lokalens återställande till ursprungligt skick.
Eventuella angränsande lokaler så som omklädningsrum får tas i bruk tidigast 20 minuter före upplåten tid och ska vara utrymda senast 20 minuter efter upplåten tid om ej annat avtalats.
Tidsöverdrag debiteras för varje påbörjad timme enligt ordinarie taxa.
Kunden äger inte rätt att till annan överlåta eller sälja bokningsbekräftelse. Bokad tid får ej utnyttjas förrän bokningsbekräftelse erhållits av Solna stad
Kundens ansvar och skyldigheter
Vid varje bokningstillfälle ansvarar kunden för att kontrollera lokaler och utrustning före användning.
Vid skada på anläggning eller stadens övriga egendom, ska anmälan utan dröjsmål göras till förvaltningen. Vid skada kan ersättning komma att utkrävas.
Kunden ansvarar själv för skada på eller förlust av medförda tillhörigheter till anläggningen.
Det åligger kunden att själv inhämta och följa erforderliga myndighetstillstånd. Det ankommer vidare på kunden att tillse att det i anläggningar inte vistas fler personer än tillåtet enligt angivet maxantal och att nödutgångar inte är blockerade eller låsta.
Kunden ansvarar för att tillfredsställande ordning och vakthållning upprätthålls i och i anslutning till anläggningen. Förvaltningen äger rätt att på kundens bekostnad tillkalla ytterligare personal eller vaktbolag om kunden inte kan upprätthålla ordningen.
Kunden får inte hindra Solna stads personal att under bokningstiden utföra nödvändiga arbetsuppgifter i anläggningen. Kunden har inte rätt till ersättning om sådant arbete skulle hindra eller innebära begränsning i nyttjandet.
Kunden ska utse en ansvarig, myndig, ledare som ansvarar för den avsedda verksamheten utses ingen gäller det som framgår i stycke 1. Deltagare får uppehålla sig i lokalerna endast då ledaren är närvarande. Ledaren ansvarar för att deltagarna informeras om de risker som kan vara förenade med verksamheten och för att skyddsföreskrifter och övriga anvisningar följs.
Kunden ska rätta sig efter anvisningar från ansvarig personal samt på begäran uppge nödvändiginformation så att bokningsinformationen kan kontrolleras.
Kunden ansvarar för att material, redskap och dylikt återställs till anvisad plats, ljuset släcks och att samtliga fönster är stängda och låsta vid bokningens slut. Kunden ansvarar för att plocka upp skräp, spill och lägga i avsedda kärl. Nedsmutsning av golv ska sopas eller torkas. Stolar och bord ska rengöras och återställas. Detta gäller både i anläggning samt nyttjade biutrymmen.
Generellt rök- och alkoholförbud gäller.
Mat- och alkoholförtäring får endast förekomma om särskild överenskommelse har gjorts med förvaltningen.
Samtliga av stadens anläggningar och lokaler ska vara drogfria. Vuxna uppmanas att agera som föredömen.
Kunden ansvarar för att teckna försäkring för person- och sakskada avseende tredje man, allt till betryggande belopp.
Betalning (enligt stadens Allmänna villkor för leverans av varor/tjänster Solna stad)
Om inget annat avtalats sker fakturering efter bokad/nyttjad tid med förfallodag 30 dagar efter fakturadatum. Fakturadatum framgår av fakturan och anges med villkoret Oss tillhanda senast åå-mm-dd.
Betalningspåminnelse - Avgift för skriftlig betalningspåminnelse tas ut av staden efter avtal i enlighet med gällande lag och förordning (för närvarande 60 kronor).
Inkassokrav – Vid uteblivenbetalning skickas inkassokrav enligt inkassolagen. Kostnadsersättning enligt gällande lag och förordning debiteras (förnärvarande 180 kronor).
Dröjsmålsränta- Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta från förfallodagen enligt räntelagen (referensränta + 8%) tills full betalning sker.
För dröjsmålsräntefakturor är förfallodagen 20 dagar efter fakturadatum. Förfallodatum framgår av dröjsmålsräntefakturan och anges med villkoret Oss tillhanda senast åå-mm-dd.
Ändring av villkor
Dessa villkor gäller tills vidare om inget annat avtalas eller ändring i lag sker. Meddelande om förändringar och från när de gäller sker i anslutning till utskick av faktura.
Om kunden är en förening kan utebliven betalning komma att kvittas mot eventuella bidrag till föreningen.
Avbokningsregler
Avbokning ska ske till förvaltningen senast 14 dagar före match- eller träningstillfället.
Detta gäller under förutsättning att inget annat överenskommit enligt utfärdad bokningsbekräftelse.
Avbokningen blir gällande när kunden mottagit en avbokningsbekräftelse från förvaltningen.
Vid sen avbokning eller vid ej utnyttjad tid kommer kunden att debiteras enligt ordinarie senior taxa.
Hur avbokar jag min tid?
All avbokning ska ske skriftligen via något av de här alternativen:
Som inloggad kund i bokningssystemet, Interbook Go Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Genom e-post till bokningen@solna.se
Vi rekommenderar att ni använder Interbook Go vid enstaka avbokningar och att ni kontaktar oss via mejl vid schemabokningar och evenemang.
Stadens uppsägning av bokad tid
För det fall de allmänna villkoren samt eventuella kompletterande särskilda villkor och anvisningar inte efterföljs av kunden, har förvaltningen rätt att avboka kunden med omedelbar verkan. Kunden har ingen rätt till ersättning vid sådan avbokning.
Förvaltningen äger rätt att vägra uthyrning om det kan antas att denna medför ordningsstörningar eller olaglig handling i eller invid lokalen. Om bokningen redan ingåtts har förvaltningen rätt att när som helst avbryta/häva uthyrningen. Kunden har ingen rätt till ersättning vid sådan avbokning.
Förvaltningen kan komma att neka framtida bokningsförfrågningar om det finns tidigare misskötsel från kund utifrån de allmänna villkoren.
Förvaltningen äger rätt att, oavsett orsak, avboka bokad tid utan att det medför skadeståndsskyldighet för förvaltningen. Förvaltning kommer i så fall att sända ut meddelande i så god tid som möjligt.
Vid upprepade avbokade tillfällen av kund, eller om kund vid upprepade tillfällen ej nyttjar bokad tid, kan förvaltningen komma att avboka resterande bokade tillfällen. Kunden har ingen rätt till ersättning vid sådan avbokning.
Övrigt
Strejk, lockout eller annan arbetsmarknadskonflikt, brand, strömavbrott, tekniska fel, otjänlig väderlek, beslut av myndighet eller annan omständighet, som inte parterna kan råda över och som innebär att anläggningar inte användas enligt bokningsbekräftelsen, medför inte skadeståndsskyldighet för parterna.
Taxor och avgifter Visa Dölj
Boka lokal för arrangemang
I Solna finns ett antal bokningsbara lokaler för olika typer av evenemang. Bokningar kan göras av privatpersoner, företag och föreningar. Läs mer om lokalerna på sidan med bokningsbara lokaler.
Kontakta oss
Dela sidan