Om Solna gymnasium

Solna gymnasium är kommunal skola i mysiga Råsunda med bra kommunikationer och nära till Mall of Scandinavia. Skolan ger med åtta nationella inriktningar möjligheter till både högskole- och yrkesförberedande utbildning.

Runt skolans stora, öppna ljushall finns alla klassrum, bibliotek, fyra erfarna speciallärare som ställer upp när du behöver stöd, skolsköterska, skolkurator, studie- och yrkesvägledare, IT-support och vaktmästare. I matsalen serverar vår egen husmor lunch som alltid har något vegetariskt och fisk som alternativ och ett välfyllt salladsbord. Skolans rektorer hälsar välkommen vid entrén på morgonen och eleverna samlas gärna i kaféet i ljushallen. I varje klassrum möts du av en behörig och engagerad lärare.

Kombinera studier med idrottssatsning

På Solna gymnasium kan du kombinera en elitsatsning på din idrott med ett nationellt gymnasieprogram. Många elever väljer vår idrottsutbildning NIU, eftersom skolan har mycket bra träningsmöjligheter och klubbkontakter. Flera av landets bästa idrottare har genom åren gått på Solna gymnasiums nationella idrottsutbildning. Vi har en stor idrottshall, gym och egen fotbollsplan.

Våra program

Som elev på Ekonomi-, Naturvetenskaps- och Samhällsprogrammet blir du väl förberedd  för vidare studier på universitet och högskola. Du läser engelska, historia, matematik och skriver ett vetenskapligt examensarbete i årskurs 3. Du får också fördjupade kunskaper inom din inriktning som kan vara beteendevetenskap, naturvetenskap eller företagsekonomi.

Som elev på Barn- och fritids- och El- och energiprogrammet får du både ämneskunskaper och en utbildning som gör dig klar för yrkeslivet. Som elev på IM-programmet får du en grund för vidare studier.

Välkommen att utvecklas hos oss

På Solna gymnasium har vi inga onödiga håltimmar och ger dig effektiva, samlade skoldagar. Vi har också krav och höga förväntningar på dig att vilja lära, vara nyfiken och utvecklas till en ansvarsfull samhällsmedborgare som kan gå vidare i livet.