Boende­parkering

Boendeparkering innebär att personer folkbokförda i Solna kan parkera sin egen bil eller tjänstebil till lägre kostnad på avsedda boendeparkeringsplatser. Med boendeparkeringstillstånd och biljett parkerar du på gator markerade med tilläggstavlan Boende Solna.

Krav för att få boendeparkeringstillstånd

För att kunna få ett boendeparkeringstillstånd:

  • Du som ansöker måste vara folkbokförd i Solna
  • Du som ansöker ska vara ägare till bilen som du söker tillstånd för. Även tjänstebil godkänns om den är registrerad på dig som ansöker.

Uppfyller du grundkraven kan du ansöka om boendeparkeringlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Varningsmeddelande om "Anslutningen är inte helt säker" visas om du använder en nyare version av webbläsarna Chrome, Firefox eller MS Edge. Se mer information i Självservicelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster om hur du kan kringå problemet.

Digital betalning av boendeparkering

Solna stad har infört digital betalning av boendeparkering. Biljetterna går inte längre att köpa hos återförsäljare. Detta gäller för köp av biljetter för dygn, eller periodbiljetter för 30 dygn respektive 90 dygn. Boendeparkeringstillståndet, som ansöks via e-tjänst och gäller i två år, är dock fortfarande i pappersform.

Betala boendeparkering med telefonen

Det är möjligt att betala dygnsavgift, 30- och 90-dygnsavgift via de betalningsappar som staden har samarbete med.

Din parkering startar direkt och gäller för valt intervall. Parkeringsvakten kontrollerar boendeparkeringsdekal i vindrutan på fordonet och att du har en giltig betalning mot ditt registreringsnummer. En köpt biljett kan bytas till ett annat fordon (kontakta app-företaget för hjälp). En köpt biljett återlöses ej. Observera att det för tilläggstjänster som exempelvis pappersfaktura kan tillkomma extra avgifter.

För att köpa boendeparkering anger du parkeringszon 8081. Följ instruktionerna i respektive app.

Så betalar du i respektive app Visa Dölj

För att köpa boendeparkering anger du parkeringszon 8081. Följ instruktionerna i respektive app.

EasyPark

  • Dygnsbiljett: Klicka på "Ange områdeskod" högst upp på skärmen och ange 8081. Välj "Boendeparkering", snurra hjulet till önskad sluttid. De första 24 timmarna kostar 40 kronor. Därefter tillkommer en avgift på 4 kronor per timme.
  • Biljett för 30 eller 90 dygn: Klicka på "Ange områdeskod" högst upp på skärmen och ange 8081. Välj sedan "Periodbiljett Boende" och därefter den period du önskar (30 eller 90 dygn). Bekräfta köpet.

Parkster

  • Dygnsbiljett: Klicka på "Ange zonkod" och ange 8081. Välj "korttidsparkering" högst upp på skärmen. Klicka på klockan och ange önskad sluttid. De första 24 timmarna kostar 40 kronor. Därefter tillkommer en avgift på 4 kronor per timme.
  • Biljett för 30 eller 90 dygn: Klicka på "Ange zonkod" och ange 8081. Välj "Långtidsbiljetter" högst upp på skärmen och välj den period du önskar (30 eller 90 dygn). Klicka därefter på "Välj bil och köp biljett".

SMSPARK

SMSpark har blivit uppköpt av EasyPark. Kod 8081 (boendeparkerings-biljetter) kommer därför stängas i SMS Park. Köp istället din biljett i EasyPark-appen eller Parkster-appen med samma kod (8081). Alla aktiva biljetter i SMS Park fortsätter gälla tills biljetten går ut. Om du har automatiskt förnyelse på din biljett i SMS Park kommer du få ett sms med information om hur länge din biljett gäller. Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta EasyParks kundtjänst.

Priser för dygn- period- och långtidsbiljetter Visa Dölj

Boendeparkering dygn

40 kr/dygn därefter 4 kr/påbörjad timme.
Möjlighet finns att köpa dygn för dygn.

Boendeparkering period

Köps som periodbiljett eller långtidsbiljett (se val i appen)
30 dygn = 400 kr
90 dygn = 1000 kr

Betala boendeparkeringen i parkeringsautomat Visa Dölj

För att parkera med boendeparkering krävs som tidigare ett boendeparkeringstillstånd som visar att du har rätt att parkera med boendeparkering i Solna. Ett utbyte, där vi uppgraderat våra parkeringsautomater till att bli helt digitala utan biljett, är nu klart. Det finns 144 stycken p-automater utspridda runt om i staden. 

I de nya automaterna följer du instruktionerna för att köpa boendeparkering per dygn, eller period om 30 dygn eller 90 dygn. Din parkering startar direkt och gäller för valt intervall. Parkeringsvakten kontrollerar boendeparkeringsdekal i vindrutan på fordonet och att du har en giltig betalning mot ditt registreringsnummer. En köpt biljett är knuten till ett fordon och återlöses ej.

Observera att det inte går att byta registreringsnummer eller ångra köpet i en p-automat. Har du behov av det, bör du använda någon av app-alternativen.

Genom att trycka på skärmen och på ”kontrollera pågående parkering”, kan du kontrollera om ditt köp gått igenom.

De äldre p-automaterna finns kvar i staden, dock ska de vara täckta med huvor med information kring digital betalning. Dessa automater går inte att använda och kommer så småningom att bortmonteras.

Tjänstebil, leasingbil

Om du har tjänstebil eller leasingbil ansöker du genom att fyll i blanketten Ansökan om tillstånd för boendeparkeringPDF (pdf, 619 kB). Därefter scannar du in blanketten och bifogar den i ansökan om boendeparkeringlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster eller postar den till adressen på blanketten.

Lånebil eller hyrbil

Man får inte tillstånd för låne/hyrbil, om inte bilen är ersättning för en egen skadad bil. Du kan då få ett tillfälligt boendeparkeringstillstånd, som utfärdas i receptionen i Solna stadshus.

Nyinflyttad till Solna eller köpt ny bil Visa Dölj

När du ansöker i e-tjänsten för boendeparkering kontrolleras folkbokföringsregistret och vägtrafikregistret. Detta innebär att uppgifter i e-tjänsten kan dröja upp till en vecka efter du flyttat till Solna eller köpt ett nytt fordon, innan du kan ansöka om boendeparkering i e-tjänsten. Om du är i behov av ett tillstånd kan du i vissa fall få ett tillfälligt tillstånd, läs mer under detaljerade regler.

Orsaker till att ansökan inte går igenom Visa Dölj

  • Om du inte har en giltig försäkring eller om bilen är avställd, måste detta åtgärdas innan du kan ansöka om boendeparkering i e-tjänsten.
  • Om du eller tidigare ägare har anmält registreringskyltarna till ditt fordon stulna kan du inte ansöka om boendeparkering i e-tjänsten. Vänd dig då till Solna stads kontaktcenterlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Var och hur gäller mitt tillstånd Visa Dölj

Med boendeparkeringstillstånd och giltig biljett kan du stå på gator markerade med tilläggstavlan Boende Solna.

Parkeringsförbud råder under servicedagar. Även om du har tillstånd och biljett parkerar du i mån av plats. Tillståndet gäller i två år och du måste själv ansvara för att förnya det.

Vanliga frågor och svar Visa Dölj

Kan jag köpa biljetten så den börjar gälla till exempel den 1 december kl 00:01?

Nej, den gäller i dagsläget från den tid du köper biljetten och vald period.

Hur prenumererar jag på periodbiljetter?

  • Parkster erbjuder möjlighet att köpa flera biljetter som läggs efter varandra, exempelvis en 90 dygnsbiljett och två 30 dygnsbiljetter efter varandra.
  • Easypark erbjuder inte detta i dagsläget.
  • Det går inte att köpa prenumeration i parkeringsautomat.

Får jag en påminnelse när periodbiljetten är på väg att gå ut? Hur bevakar jag att jag har en giltig biljett?

Ja, beroende på hur du har valt kan du välja sms, push-notis eller e-post. Du kan även kontrollera dina pågående aktiva periodbiljetter i app:en, när du vill. Du får inte någon påminnelse om du köpt periodbiljett i parkeringsautomat.

Kan jag köpa biljett utomlands om jag skulle vara på semester när min parkering går ut?

Ja via apparna (Easypark och Parkster), använd rätt områdeskod och kontrollera så att det står boendeparkering Solna (områdeskod 8081).

Kan annan person köpa eller förlänga en parkering till mig (om jag är bortrest, sjuk eller liknande)?

Ja, de lägger bara till ditt registreringsnummer i app:en eller betalar och anger ditt registreringsnummer i parkeringsautomaten.

Behandling av personuppgifter - dataskyddsförordningen (GDPR) Visa Dölj

Kontakta oss

Solna stads kontaktcenter

08-746 10 00

Senast uppdaterad