Tobaksförsäljning - ansökan och tillsyn
Om du ska sälja tobak måste du göra en ansökan om tillstånd hos Solna stad.
Detaljhandlare och partihandlare som vill sälja tobaksvaror måste ansöka om tillstånd hos kommunen. Vid ansökan genomförs en utredning. Det som granskas i utredningen gäller bland annat ekonomisk skötsamhet och eventuell förekomst av brottslig belastning (vandel).
Tobakslag
Lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. började gälla den 1 juli 2019 och i lagen framgår att:
- Endast den som har tillstånd får sälja tobak
- Tobaksproduktdirektivets regler om spårbarhet och säkerhetsmärkning ska följas
- Förpackningar med portionsförpackat snus måste innehålla minst 20 portioner
- Rökförbud utökas till att gälla vissa allmänna platser utomhus; bland annat uteserveringar, entréer till rökfria lokaler, kollektivtrafikens områden utomhus samt inhägnade platser för idrott och lek
- Rökförbudet utökas till att omfatta bland annat elektroniska cigaretter, vattenpipa och örtprodukter för rökning.
Mer information hittar du på Folkhälsomyndighetens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Ansökan om tobaksförsäljning
Kommunen kommer att ta ut en avgift för att behandla ansökan.
Insats | Avgift |
---|---|
Ansökan om tillstånd för att sälja tobak | 5 941 kronor |
Ansökan om tillfälligt tillstånd för att sälja tobak | 1 739 kronor |
PBI (Person som har ett betydande inflytande i rörelsen) prövning med finansiering | 3 284 kronor |
PBI (Person som har ett betydande inflytande i rörelsen) prövning ej finansiering | 531 kronor |
Ansökningsblanketter och e-tjänst
Enklast ansöker du om tobaksförsäljning via e-tjänsten i självserviceportalen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Kan du inte använda e-tjänsten finns även blanketter att ladda ner.
E-tjänst och blanketter för tobaksförsäljning Visa Dölj
Hjälp med ansökan
Vill du veta mer om hur du ansöker om tobaksförsäljning? Besök då tillståndsguiden.
Försäljning av e-cigaretter och påfyllnadsbehållare
Tobakslagen säger att du måste anmäla alla e-cigaretter och påfyllnadsbehållare. För att få sälja e-cigaretter och påfyllnadsbehållare måste du anmäla det till kommunen, vilket enklast görs i e-tjänsten i självserviceportalen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. alternativt på blanketten Anmälan om försäljning av e-cigaretter som du hittar invid e-tjänsten.
Du ska dessutom ha ett egenkontrollprogram, som bland annat ska beskriva hur din verksamhet ser till att lagen efterföljs. Egenkontrollprogrammet ska skickas till kommunen när du gör din anmälan.
E-tjänst och blanketter för försäljning av e-cigaretter Visa Dölj
Tillsynsavgift per år - tobak, folköl, läkemedel Visa Dölj
Kommunen tar ut en årlig tillsynsavgift.
Tillsynsavgifter | Avgift kr/år |
---|---|
Tobak | 1 038 kr |
Elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare | 1 038 kr |
Folköl | 1 869 kr |
Receptfria läkemedel | 1 038 kr |
Tobak och folköl | 2 183 kr |
Tobak och elektroniska cigaretter | 1 560 kr |
Folköl och elektroniska cigaretter | 2 183 kr |
Tobak och receptfria läkemedel | 1 560 kr |
Folköl och receptfria läkemedel | 2 183 kr |
Elektroniska cigaretter och receptfria läkemedel | 1 560 kr |
Tobak, folköl och receptfria läkemedel | 2 961 kr |
Tobak, elektroniska cigaretter och folköl | 2 961 kr |
Tobak, elektroniska cigaretter och receptfria läkemedel | 2 338 kr |
Elektroniska cigaretter, folköl och receptfria läkemedel | 2 961 kr |
Tobak, elektroniska cigaretter, folköl och receptfria läkemedel | 3 738 kr |
Kontakta oss
Dela sidan