Arvode och ersättning förtroendevald

För dina uppdrag som förtroendevald har du rätt till arvode. Du kan även få ersättning för förlorad arbetsinkomst och uppkommen kostnad för barntillsyn.

Sammanträdesarvode

Sammanträdesarvode utbetals till de ledamöter och ersättare som deltar vid ett sammanträde. Arvodet utbetalas även till icke tjänstgörande ersättare om denne närvarat på sammanträdet.

Sammanträdesprotokollet anger närvarande ledamöter och ersättare och utgör underlag för utbetalning av arvodena. Uppgifter om närvaro vid sammanträdet rapporteras in i förtroendemannasystemet Troman efter att protokollet justerats.

Arvoden utbetalas månadsvis i efterskott.

Maxgräns för arvode

Förtroendevalda som under samma dag deltar i flera sammanträden eller
motsvarande har inte rätt till arvoden med ett högre sammanlagt belopp än det som fullmäktige beslutat. Notera att när möte passerar midnatt (24.00) så räknas den sammanlagda tiden för den dag då mötet påbörjades. Det går således inte att påbörja en "ny" ersättningsperiod efter 24.00 för samma möte som påbörjades dagen före.

Anmälan av bankkonto

Stadens utbetalningar sker via Swedbank. För att få arvodet utbetalt till ditt konto måste du själv anmäla vilket konto du vill att arvodet ska utbetals till, oavsett bank, genom att anmäla ditt kontonummer till Swedbanks kontoregister.

Klicka här för att komma till Swedbanks kontoregister Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om du inte har anmält något bankkonto kommer en utbetalningsavi att skickas till dig.

Lönespecifikation

Solna stad har enbart elektroniska lönespecifikationer i vår strävan att bli digitala och värna om miljön. Lönespecifikation skickas per e-post eller via den digitala tjänsten Kivra.

Ersättning för förlorad arbetsinkomst

Du ansöker om ersättning om förlorad arbetsinkomst på grund av ditt uppdrag
genom att fylla i nedanstående blankett. På blanketten finns information om vilket underlag som krävs för en eventuell utbetalning. Observera att det är viktigt att du anger det faktiska lönebortfallet i blanketten.

Kontakta nämndens sekreterare om du avser att ansöka om förlorad arbetsinkomst.

Ifylld blankett samman med övrigt underlag ska skickas till nämndens sekreterare för vidare hantering.


Kontakta oss

Solna stads kontaktcenter

08-746 10 00

Senast uppdaterad