Pilotprojekt med digital screening för ökad läsförmåga

Under vårterminen bedriver Solna stad ett pilotprojekt på två av stadens grundskolor. Projektet utgörs av ett digitalt verktyg som mäter elevernas ögonrörelser när de läser, för att snabbare identifiera och stötta elever som behöver stöd i sin läsning.

– Syftet med pilotprojektet är att de elever som behöver stöd i sin läsning ska kunna få rätt insatser snabbare. God läsförmåga är en viktig nyckel till såväl personlig utveckling som förbättrade kunskapsresultat i skolan, säger Marianne Damström Gereben, skolnämndens ordförande, Solna stad.

Snabbare insatser för elever som behöver stöd

Pilotprojektet bedrivs i utvalda årskurser på Parkskolan och Ekensbergsskolan tillsammans med företaget Lexplore som har utvecklat det nya verktyget. Eleverna får först göra en så kallad screening där deras ögonrörelser läses av medan de läser en text. Resultatet av screeningen skickas sedan till den ansvariga läraren som direkt får underlag för elevernas läsförmåga. Tanken är att skolan på detta vis snabbare ska kunna identifiera vilka elever som behöver stöd i sin läsning och därefter kunna sätta in stöttande insatser.

Jämförs med analoga prov

Solna stad genomför sedan innan analoga tester varje termin på läsåret, så kallade DLS-prov (diagnostiska läs- och skrivprov). Staden vill nu undersöka huruvida ett nytt digitalt hjälpmedel påskyndar såväl genomförandet av proven som sammanställningen av resultaten. Med det nya hjälpmedlet följer också intensivträningsmaterial där förhoppningen är att elevernas kunskaper höjs till följd av materialet. Lärare på de utvalda skolorna kommer sedan att få utvärdera det nya digitala verktyget gentemot DLS-proven.

En lärarroll i förändring

Pilotprojektet är en del i det pågående arbetet med en lärarroll i förändring, och är en av insatserna som ska kunna avlasta lärarnas arbetsbörda i syfte att frigöra tid att fokusera på kärnuppdraget.

Kontakta oss

Solna stads kontaktcenter

08-746 10 00

Senast uppdaterad