Kunskapsresultaten står sig i Solnas skolor
Trots att vårterminen i Solnas grundskolor har påverkats av den pågående pandemin visar den första prognosen gällande elevernas kunskapsresultat att de landar på ungefär samma nivå som förra året. Det innebär att skolorna lyckats väl i arbetet med elever i årskurs 9 och att betygen ger eleverna goda förutsättningar att komma in på den gymnasieutbildning de önskar.
Skolorna i Solna arbetar sedan 2018 med en strategi för att förbättra kunskapsresultaten och resultaten har ökat för varje år. Årets preliminära resultat visar att resultaten från förra året består, trots en vårtermin påverkad av den pågående pandemin.
Läsåret 18/19 | Läsåret 19/20* | |
---|---|---|
Meritvärde | 236,3 | 235,6 |
Andel behöriga till yrkesförberedande program | 87,7 | 90,2 |
Andel elever godkända i alla ämnen | 77,92 | 76,47 |
* Den officiella statistiken för läsåret 2019/20 kommer först i höst och då återkommer vi med det exakta resultatet.
- Det är mycket glädjande att se att våra elever och lärare har lyckats nå dessa goda resultat trots en väldigt annorlunda vårtermin. Det visar att Solna har stabila skolor, professionella lärare som ger våra elever den utbildning de har rätt till. Stort tack till alla! säger Marianne Damström Gereben, skolnämndens ordförande.
Fler elever med behörighet till gymnasiet
Solna stads kunskapsstrategi togs fram med målet att förbättra kunskapsresultaten och antalet elever med behörighet till gymnasiet. Konkret handlar arbetet med att förbättra kunskapsresultaten om att kontinuerligt utveckla undervisningen, stärka ledarskapet och erbjuda kvalitativ kompetensutveckling till lärare och pedagoger. Dessutom görs fler individuella uppföljningar än tidigare, för att fånga upp och ge stöd till elever som riskerar att inte nå kunskapsresultaten.
Kontakta oss
Dela sidan