Eleverna trivs i stadens skolor

En stor majoritet av eleverna i Solna stad trivs i sina respektive skolor. Det visar den rapport som stiftelsen Friends sammanställt utifrån enkätsvar från elever som svarat på om hur de upplever tryggheten i de kommunala skolorna i Solna.

Det är tredje året i rad som Solna stad tillsammans med Friends mäter den upplevda tryggheten och trivseln i Solnas kommunala skolor. Rapporten grundar sig på enkäter som genomfördes i november 2019 av elever i förskoleklass till årskurs nio och all personal i Solna stads skolor. Frågorna omfattade trygghet och trivsel på skolan, förekomst av kränkningar och trakasserier, otrygga platser samt elevernas och personalens upplevelse av skolans trygghetsarbete.

Ökad trivsel och trygghet

Resultatet i rapporten visar att den stora majoriteten av eleverna i Solna stad trivs i sina respektive skolor. Många skolledare och elever vittnar om flertalet situationer i skolan där enskilda vuxna eller hela arbetslag gjort fantastiska insatser för tryggheten på skolan. Övervägande del av eleverna har högt förtroende för sina mentorer och/eller andra vuxna i skolan samt vet hur och till vem de kan vända sig för stöd, hjälp eller bara prata en stund.

- Trygghet är betydelsefullt för hur eleverna kommer att lyckas nå målen. Det är glädjande att rapporten visar på så goda resultat för trygghet och trivsel i våra skolor. Kartläggningen pekar också på förbättringsområden för oss att arbeta vidare med på varje enskild skola, säger Alessandra Wallman, förvaltningschef på barn- och utbildningsförvaltningen.

- Vårt självklara mål är att skapa ett tryggt klimat i alla stadens grundskolor! Kränkningar, mobbning, trakasserier och diskriminering ska motverkas. Alla elever ska känna sig trygga, välkomna och kunna trivas i Solnas skolor. Det är ett viktigt och ständigt pågående arbete, säger Marianne Damström Gereben, skolnämndens ordförande.

Utdrag från rapporten

  • Närmare 80 procent av eleverna i årskurs 3–6 och 85 procent i årskurs 6–9 uppger att de känner sig trygga på sin skola, vilket är en liten ökning från första mätningen.
  • I jämförelse med fjolårets kartläggning minskar antalet utsatta elever, både gällande upplevelsen av kränkningar och likväl upplevelsen av mobbing. Skillnaden går från att 8,6 procent av eleverna 2018/2019 upplevde sig mobbade till att det nu 2019/2020 är 6,8 procent. Minskningen i Solna stad sker samtidigt som mobbningen generellt i landet ökar.
  • Toaletter och omklädningsrum är fortsatt skolors mest otrygga platser i Solna stad, vilket också är resultatet för Friends nationella rapport.
  • Särskilt viktigt är att trygghetsarbetet införlivas i det systematiska kvalitetsarbetet. Skolan ska kontinuerligt kartlägga, analysera, planera och utveckla sitt arbete.

Kontakta oss

Solna stads kontaktcenter

08-746 10 00

Senast uppdaterad