Kontakta oss
Du kan komma i kontakt med Solna stad på flera sätt – skriva, ringa eller besöka oss. Här hittar du alla kontaktuppgifter och adresser.
Skriv till oss
Här kan du ställa en fråga eller lämna synpunkter. Länk till annan webbplats. Gäller det något som behöver lagas, fixas eller städas upp kan du istället göra en felanmälan. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vad händer med mitt ärende? Visa Dölj
Felanmälan
Om ditt ärende gäller en felanmälan, kommer fel och brister som innebär en olycksrisk att åtgärdas så snart som möjligt. Övriga fel och brister åtgärdas efter prioritering.
När felet är åtgärdat kommer du att få en bekräftelse på att ärendet är avslutat via mejl. Om du anser att felet inte har blivit åtgärdat, kan du höra av dig till kontaktcenter och uppge ditt ärendenummer. Du kan även svara på bekräftelsemejlet du fått och behålla ämnesraden.
Återkoppling
Vi kommer att återkomma till dig med svar på din fråga via den mejladress du har angivit. Om du har lämnat ett förslag eller en synpunkt skickas detta vidare till berörd förvaltning. Observera att inte alla förslag eller synpunkter alltid får en återkoppling. Vi läser inkomna synpunkter under kontorstid helgfri måndag-fredag.
Du kan välja att vara anonym, men då kan vi inte återkomma till dig med besked om vilka åtgärder som vidtagits om det skulle bli aktuellt.
Om du behöver kontakta oss igen angående ditt ärende, glöm då inte att ange ditt ärendenummer i ämnesraden. Det enklaste sättet är annars att svara på det bekräftelsemejlet du får från oss och behålla samma ämnesrad.
Postadress
Solna stad
(förvaltningsnamn)
171 86 Solna
Ring till oss
Ring till vårt kontaktcenter på 08-746 10 00 med dina frågor om kommunal verksamhet och service. Vi har öppet alla helgfria vardagar.
Helgfri vardag: | Tid: |
---|---|
Måndag | 08.30 – 16.30 |
Tisdag | 08.30 - 16.30 |
Onsdag | 08.30 - 16.30 |
Torsdag | 08.30 - 16.30 |
Fredag | 08.30 - 15.00 |
Bäst tid att ringa Visa Dölj
Generellt är det kortast kötid direkt på morgonen och på sen eftermiddag.
Vad händer när jag ringer? Visa Dölj
När du ringer till stadens kontaktcenter får du fyra olika alternativ att välja på:
- Socialtjänst, äldreomsorg, funktionshinder eller LSS, tryck 1
- Skola, förskola, vuxenutbildning, kultur eller fritid, tryck 2
- Parkering, trafik, gator, bygg eller miljö, tryck 3
- Ringer du från ett företag, tryck 4
När vi svarar kommer vi ställa några kontrollfrågor om vad ditt ärende gäller. I kontaktcenter har vi tillgång till tusentals kvalitetssäkrade frågor och svar. I de flesta ärenden kan vi hjälpa dig med svar direkt.
Om du söker en enskild medarbetare Visa Dölj
Kontaktcenter finns i första hand till för att ge dig snabb och tillgänglig service. Omkring 70 procent av alla ärenden kan vi hjälpa dig med direkt, utan att du behöver kopplas vidare. Ett syfte med kontaktcenter är också att frigöra tid för stadens medarbetare till våra kärnverksamheter.
Om du vill bli kopplad till en specifik person hjälper vi självklart till med det. Om personen du söker inte svarar återtas telefonsamtalet av kontaktcenter och du erbjuds att lämna ett meddelande så att personen du söker kan kontakta dig så fort som möjligt. Vi ser då gärna att du talar om vad ditt ärende gäller och lämnar telefonnummer och e-postadress. På så sätt kan personen du söker förbereda ärendet och mejla om du inte nås på telefon när vi försöker nå dig.
Journummer Visa Dölj
På sidan journummer hittar du telefonnummer för akuta händelser och frågor - både inom Solna stad och andra myndigheter eller frivilligorganisationer.
Presskontakt Visa Dölj
Hitta politiker Visa Dölj
I förtroendemannaregistret Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du bland annat söka efter personer, nämnder och bolag.
Ring oss via Texttelefoni.se, Bildtelefoni.net eller Teletal Visa Dölj
Om du har en funktionsnedsättning eller är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa till oss med hjälp av Post- och telestyrelsens (PTS) kostnadsfria samtalsförmedlande tjänster Texttelefoni.se, Teletal eller Bildtelefoni.net
Kontakta oss via Texttelefoni.se
Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska mellan text och tal, och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.
- För dig som skriver din dialog: texttelefon@texttelefoni.se.
Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via www.texttelefoni.se Länk till annan webbplats. eller mobilappen ”Texttelefoni.se” som finns tillgänglig på Google Play och App Store. - För dig som vill ringa upp någon som skriver sin dialog. Telefon: 020-600 650.
- När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.
Texttelefoni.se har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri. Mer information hittar du på Texttelefoni.se Länk till annan webbplats.
Kontakta oss via Teletal
Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.
- Teletal når du på 020-22 11 44. Det är samma nummer för alla som vill ringa via Teletal.
Teletal har öppet vardagar klockan 7:30 – 20:00 och helger klockan 12:00 – 16:00. Tjänsten är kostnadsfri. Mer information hittar du på www.teletal.se Länk till annan webbplats..
Kontakta oss via Bildtelefoni.net
Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.
- För dig som använder teckenspråk i dialogen: tolk@tolk.sip.nu.
Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via www.bildtelefoni.net Länk till annan webbplats.. eller mobilappen ”Bildtelefoni.net” som finns tillgänglig på Google Play och App Store. - För dig som vill ringa upp någon som använder teckenspråk i dialogen: 020-28 00 20.
- När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.
Bildtelefoni.net har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri. Mer information hittar du på Bildtelefoni.net Länk till annan webbplats..
Besök oss
Stadshuset ligger i Solna centrum på Stadshusgången 2. Stadshuset är en hög grå byggnad som ligger i anslutning till ingångarna Stadshusgången norra och Stadshusgången södra. Du är välkommen att besöka oss helgfri måndag till fredag - se öppettider nedan.
Helgfri vardag: | Tid: |
---|---|
Måndag | 8 - 17 |
Tisdag | 8 - 17 |
Onsdag | 8 - 17 |
Torsdag | 8 - 17 |
Fredag | 8 - 15 |
Klicka här för karta Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Besök socialförvaltningen
Socialförvaltningen ligger på Englundavägen 13, 2 trappor. Socialförvaltningen har andra besökstider än Solna stadshus.
Socialförvaltningens öppettider Visa Dölj
Observera att Socialförvaltningen endast har öppet till 16.30 under veckorna 27-32.
Helgfri vardag: | Tid (lunchstängt 12.00-13.00) |
---|---|
Måndag | 08.30 - 17.00 |
Tisdag | 08.30 - 17.00 |
Onsdag | 08.30 - 17.00 |
Torsdag | 08.30 - 17.00 |
Fredag | 08.30 - 15.00 |
Socialförvaltningen tar emot besök som gäller till exempel:
- ekonomiskt bistånd
- hyresrådgivning
- budget- och skuldrådgivning
- barn-, ungdoms- och familjerättsliga frågor
- ensamkommande flyktingbarn
- hot eller våld i nära relationer
- missbruk och beroende
- psykisk ohälsa
- tillståndsfrågor för alkohol och tobak
Klicka här för karta Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Besök överförmyndarkansliet Visa Dölj
Överförmyndarkansliet tar endast emot bokade besök enligt överenskommelse. Besök bokas genom stadens kontaktcenter på telefonnummer 08-746 10 00
Telefontider
Måndag-torsdag 8.30-16.30
Fredag 8.30-15.00
Dataskyddsförordningen (GDPR) Visa Dölj
Om du lämnat personuppgifter i ditt ärende, exempelvis person- och kontaktuppgifter, kan vi behöva spara och behandla dina uppgifter. Syftet med en sådan behandling är att vi ska kunna behandla ditt ärende och återkoppla till dig.
Dina uppgifter får vi från ditt ärende. Vi tillämpar alltid integritetslagstiftningen vid all behandling av dina personuppgifter. Dina uppgifter sparas i tre månader för att därefter raderas och den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är det samtycke du lämnar genom att skapa ditt ärende.
De personuppgifter du lämnar i ärendet kan, vid behov, delas med stadens tjänstemän eller upphandlade entreprenörer, och syftet är att lösa ditt ärende och därefter kunna återkoppla till dig.
Personuppgiftsansvarig för dina uppgifter är kommunstyrelsen i Solna stad. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring, ta tillbaka ditt samtycke eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på solna.se/kontakt.
Kontakta oss
Dela sidan