Tre stadsdelar länkas samman med utveckling av Solna stationsområde
Samråd ska genomföras om detaljplanen för utvecklingen av Solna stationsområde. Tre stadsdelar kopplas samman när delar av spåren däckas över, samtidigt som nytt torg, nya bostäder, förskola och arbetsplatser bidrar till en mer attraktiv, trygg och levande stadsmiljö vid Solna station.
– Området kring Solna station utvecklas till tryggare, mer levande och tillgänglig plats, med ett nytt stationstorg, nya bostäder, förskola och arbetsplatser. Samtidigt länkar vi samman stadsdelarna Hagalund, Arenastaden och Frösunda kring en allt viktigare knutpunkt för kollektivtrafik och bidrar till ett mer sammanhållet Solna, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande, Solna stad.
Överdäckning av spårområdet
Planförslaget för Solna stationsområde innebär att stadsdelarna Arenastaden, Råsunda och Hagalund kopplas samman genom att delar av spårområdet däckas över. Trafiken till Arenastaden flyttas till en ny gata utmed spåren vilket innebär att Dalvägen kan sänkas och ansluta som gångstråk till det nya stationstorget. Samtidigt stärks platsens betydelse som viktig knutpunkt för kollektivtrafik, med enklare och effektivare flöden mellan pendeltåg, tunnelbana, tvärbana och bussar samt cykel- och gångtrafik.
Nya bostäder, förskola och arbetsplatser
Planförslaget möjliggöra cirka 170 nya bostäder, möjlighet till förskola och LSS-boende samt nya arbetsplatser på cirka hundratusen kvadratmeter. Med lokaler i gatuplan för till exempel service, caféer eller restauranger skapas en tryggare och mer levande stadsmiljö i anslutning till ett nytt stationstorg vid Solna stations södra uppgång.
Solna station idag
Solna station är redan idag en av regionens största knutpunkter för kollektivtrafik. Och med utvecklingen av Arenastaden, utbyggnaden av tunnelbanan och ny tunnelbanestation, utökad busstrafik och utbyggnaden av Mälarbanan kommer platsen att användas av ännu fler i en nära framtid. Idag kan stationsområdet upplevas som trångt, svårorienterat, utspritt och bitvis otryggt. Samtidigt utgör spårområdet en kraftig fysisk barriär. Det finns dessutom behov av att förbättra tillgänglighet och möjlighet till cykel- och gångtrafik i området.
Nästa steg
Byggnadsnämnden beslutade den 4 november 2020 att ge miljö- och byggnadsförvaltningen i uppdrag att genomföra samråd om detaljplanen.
Kontakta oss
Dela sidan