Checklista ändrad användning

Här hittar du information om vilket underlag som behövs vid ärenden som rör ändrad användning.

Ritningar

  • Måttsatta planer / med rivna delar streckade / med nya delar skrafferade, Skala 1:100
  • Fasadritningar, skala 1:100 (i de fall fasaderna påverkas av åtgärden) **
  • Måttsatta sektioner, +-höjder våningsplan. Skala 1:100
  • Situationsplan skala 1:400.

Övriga handlingar

  • Ansökningsblankett underskriven i original
  • Blankett kontrollansvarig (KA) underskriven i original
  • KA, kopia av giltigt certifikat
  • Arearedovisning (blankett)
  • Översiktlig beskrivning av projektet: byggnadsarea, bruttoarea, antal tillkommande lägenheter, yttre gestaltning, tillgänglighet, brand, buller, avfall, dagvatten m.m
  • Utlåtande från sakkunnig kulturvärden (gäller byggnader/byggnader i områden som är särskilt värdefulla enligt 8 kap 13§ PBL)
  • Utlåtande från sakkunnig tillgänglighet
  • Utlåtande från sakkunnig brand
  • Utlåtande buller (vid tillkommande bostäder)
  • Redovisning av avfallshantering
  • Redovisning av dagsljus/solljus
  • Redovisning av parkeringstal för bilar och cyklar
  • Materialprover, vid ändring av fasad
  • Fotografier över befintlig byggnad/byggnader där även grannfastigheter syns

** Där ändring av fasad även ingår i ansökan komplettera enligt checklistor Mindre ändring av fasad/Omfärgning av fasad

Dela: