Stort intresse för Radio Koltrast

Det är inte bara elever och föräldrar som lyssnar på Ulriksdalsskolans podcast. Pedagoger från olika kommuner och skolor tycker också att arbetet är spännande och vill veta mer.

koltrast på en gren

Andreas Åkesson som är fritidsledare på fritidshemmet Koltrasten, ligger bakom Ulriksdalsskolans poddradio. Andreas är initiativtagare, projektledare, tekniker och programvärd. Även om han vill framhålla att det är elevernas projekt, hade Radio Koltrast inte varit möjligt utan Andreas entusiasm och drivkraft.

Genom artiklar i bland annat tidningarna Skolvärlden och Fritidspedagogik, har ryktet om vad som händer på Ulriksdalsskolan spritt sig utanför skolan och Andreas har fått förfrågningar om att föreläsa om arbetet med att spela in poddradio.

En kommun som visat stort intresse för Radio Koltrast är Botkyrka. Andreas har redan föreläst ett par gånger i kommunen och har ytterligare ett datum bokat där. Senast var det fritidspersonal från Grindtorpsskolan och Trädgårdsstadskolan som tagit sig till Botkyrka kommunalhus för att lyssna och inspireras av arbetet med poddradio i Solna.

Catharina Sandberg som är förstelärare med inriktning fritidshem i Botkyrka kommun är den som bjudit in Andreas för att prata podcast.

– Jag läste om Radio Koltrast i ett kompendium som vår samordnare fått från Barn- och utbildningsförvaltningen i Solna och jag tyckte det verkade mycket spännande, berättar Catharina.

Hon tycker att arbete med poddradio verkar vara ett utmärkt sätt att arbeta med språkutveckling på fritids.

Andreas Åkesson föreläser

Andreas inleder med att tala om olika typer av kommunikation från fritidshemmet till elevernas vårdnadshavare. Det kan gälla till exempel samtal på skolgården, veckobrev och sådant eleverna berättar hemma. Förutom dessa lite mer klassiska kommunikationsvägar arbetar fritidshemmet Koltrasten också med poddradio och Instagram.

– Genom de olika kanalerna når vi fler föräldrar, säger Andreas.

Publiken är mycket intresserad när Andreas berättar om Radio Koltrast och ställer många frågor. Flera handlar om teknik. Andreas berättar om den utrustning han använder och vad det kostar skolan att satsa på poddradio. Vilket visar sig vara mycket lite.

– USB-mikrofonen kostar cirka 500 kr och det är allt som köpts in, berättar Andreas.

Eftersom många är oroliga att deras tekniska kunskaper inte räcker till för att arbeta med poddsändningar, försöker Andreas avdramatisera arbetet. Han menar att det inte är så svårt som det kanske verkar.

Att hitta tid då det fungerar att elever går ifrån lektionen för att spela in ett poddavsnitt, kan vara en större utmaning är det tekniska. Själv hade Andreas förutom som lyssnare, ingen efterenhet av poddradio när Radio Koltrast drogs igång i slutet av 2014.

– Jag gick medialinje på gymnasiet men det var mest fokus på film och foto, berättar Andreas.

Andreas Åkesson föreläser

Under den timme föreläsningen tar hinner Andreas tala om många olika aspekter av vad det innebär att kommunicera med hjälp av poddradio. Han menar att det är omöjligt att driva arbetet ensam. Antingen behöver man vara flera eller så behövs kollegornas och skolledningens stöd att täcka den extra tid det tar att förbereda, spela in och redigera varje avsnitt.

Det är också viktigt att ha stöd för arbetet i skolans styrdokument och Andreas visar några passager ur Lärplanens centrala innehåll i svenska och teknik. Naturligtvis behövs också en skolledning som ser vinsterna med att kommunicera genom nya vägar och Andreas är tacksam för att Ulriksdalsskolans rektor Lena Lundström hela tiden stöttat projektet.

– Jag vill inspirera andra att våga prova poddradio eller andra nya sätt att kommunicera allt bra som görs på fritidshemmen runtom i landet.

Direkt efter föreläsningen sätter Andreas högsta fart tillbaka mot Solna och Ulriksdalsskolan. Det är torsdag och dags att spela in ett nytt avsnitt av Sveriges bästa skolpodcast – Radio Koltrast.

Läs mer på Radio Koltrasts egen sida

Dela: