Kinesisk utställning på Ulriksdalsskolan

Den 1 april var det vernissage på Ulriksdalsskolan. Kinesiska och svenska flaggor fladdrade och på första våningen var det full aktivitet. Elever från årskurs nio guidade de yngre skolkamraterna genom utställningen som skickats hit från Kina.

Guide elev åk 9 visar utställningen
Elev i årskurs nio berättar om delar av utställningen för skolkamraterna.

Utställningen är en del i projektet Kinesiska i Solna som Ulriksdalsskolan har tillsammans med skola Nr 94, 九十四中学, i Kina. Projektet innebär att eleverna får inblick i Kinas kultur på ett mer djupgående sätt eftersom eleverna med hjälp av bilder, fotografier och skapande delar med sig av sina erfarenheter.

Eleverna har förberett sig noga för att kunna berätta för sina skolkamrater om bilderna som är uppsatta på skärmar. På en av skärmarna i utställningen är det tecknade bilder på olika folkdräkter:

- Det här är olika folkdräkter från Kina. Han-dräkten är den vanligaste. Den består av en kappa med vida ärmar och ett bälte. Den modernaste dräkten är klänningar i siden.

Går man vidare i utställningen är det fotografier på elever och personliga berättelser i text och bild. Anis från årskurs 9 visar att eleverna i Kina, även de som bara är sju år, redan skriver med två alfabet, både på engelska och kinesiska. I utställningen får man också en uppfattning om elevernas skoldagar och fritidssysselsättningar. Årskurs nio och tio visar också delar av ett arbete om miljön. Det är färgglatt och flera olika tekniker har använts.

- Det är coolt att det är från andra sidan världen och att de skickar till just till oss, säger en av eleverna.

Elev visar utställningen för skolkamrater

Under samma tid visas Ulriksdalsskolans utställning i den kinesiska skolan där de får en inblick i vår svenska kultur. Läraren Susanna Sjögren leder projektet. Hon undervisar i kinesiska och har engagerat flera klasser och lärare på skolan. Hon har också skrivit ett kapitel om arbetet i en antologi till Uppsala universitet som kommer att publiceras under året.

- Framtidens spelplan är i ständig förändring och jag ser det som oerhört viktigt att utrusta våra elever med de verktyg som behövs för att navigera i densamma. En viktig del är självklart att läsa olika språk, men jag anser att en lika viktig del är att lära sig hantera olika sociala och kulturella skillnader och sammanhang.

Susanna betonar också att samarbetet med alla de elever och lärare på skolan som har bidragit med sitt engagemang har bidragit till att projektet är så lyckat.

Jag vill särskilt framhålla våra elever som har arbetat med stor entusiasm under året men lika mycket lärarna Annelie Lundh, Gustav Harrysson och Gustavo Caballero Cervantes, som hjälpt eleverna i deras arbete. Vidare har vår bildlärare, Håkan Agnell, varit oerhört hjälpsam i att sammanställa elevernas slutresultat samt få upp de kinesiska elevernas utställning här på Ulriksdalsskolan.

Susanna nämner också Ulriksdalsskolans rektor, Lena Lundström, som hon menar är en ovärderlig kraft i arbetet. Lena får med positiv energi och ett stort engagemang både elever och personal att växa. .

Nästa steg i projektet blir att använda film för att dokumentera skolgång och vardag i Sverige.

Del av utställningen

Dela: