Tolv UF-företag från Solna Gymnasium på mässan Våga vara egen 2009

Den 19-20 februari arrangerade Ung Företagsamhet i Stockholms län Våga vara egen 2009 på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Våga vara egen är en enorm marknadsplats där gymnasieelever som driver UF-företag visar upp och säljer sina varor och tjänster. Mer än 300 företag från olika skolor i länet kommer att finnas på plats. Mässan är ett unikt tillfälle att möta engagerade, kreativa och företagsamma ungdomar.

Vad är Ung Företagsamhet

Ung Företagsamhet, UF, är ett utbildningskoncept som drivs på gymnasieskolor över hela landet. Avsikten med utbildningen är att ge unga människor en tro på sin egen företagsamhet. På Solna Gymnasium är Ung Företagsamhet ett viktigt inslag i utbildningen för ekonomer. Solna Gymnasium driver nu även utbildningen Diplomerad Gymnasieekonom.

Eleverna i årskurs 3 ägnar en stor del av läsåret åt Ung Företagsamhet vilket innebär att eleverna startar och driver verkliga företag. Liksom med andra bolagsformer krävs det till exempel att eleverna sköter avtal och bokföring på ett korrekt sätt.

12 företag från Solna Gymnasium

Från Solna Gymnasium kommer 12 företag att ställa ut. Bland affärsidéerna kan nämnas hälsosamt snacks, fruktkorgar, pennor, t-shirts, skoltröjor, självlysande kondomer och överfallsskydd.

iPäron UF

Ett av företagen från Solna Gymnasium är iPäron. iPärons affärsidé är att erbjuda en sladdvinda för att stoppa trassel med sladdar till hörlurar, exempelvis för telefoner och mp3-spelare. Idén till namnet kom av att ett annat företag redan hade tagit ett äpple som symbol, päronet avr dock fortfarande ledigt och namnet har godkänts av ansvariga för UF i Stockholmsregionen.

Tävlar i olika kategorier

I samband med mässan har UF-företagen möjlighet att vara med och tävla i en mängd olika tävlingar. UF-företagen från Solna Gymnasium tävlar bland annat i bästa logotyp, bästa reklamfilm, bästa affärsplan och bästa UF-företag.

Dela: