Timbuktu väcker läslust på Solna gymnasium

Ett läsprojekt på temat identitet och rasism i årskurs tre på Solna gymnasium innehöll bland annat ett mycket uppskattat författarbesök av Jason Timbuktu Diakité som tillsammans med eleverna diskuterade hans bok En droppe midnatt.


Läraren Liv Lindman samtalar med Jason Timbuktu Diakité i skolans aula, inför alla elever som läser kursen svenska 3 på Solna gymnasium. Foto: Marianne Söderström, Solna stad.

Elever på Barn- och fritidsprogrammet har under en tid arbetat med Timbuktus låtar, tal och boken En droppe midnatt. Boken som är självbiografisk beskriver Jason Timbuktus Diakités uppväxt och sökande efter en identitet.

- Möjligheten att diskutera En droppe midnatt med Jason Diakité ökade elevernas motivation för läsning och bidrog till viktiga samtal om identitet, kultur och rasism, säger Liv Lindman lärare i svenska på Solna gymnasium.

Med en god tillgång till talböcker, ett tydligt syfte och ämnen som eleverna kan relatera till så skapades ett fantastiskt engagemang hos eleverna - som i ett delat Word-dokument tog fram frågor till Jason. Elever på kursen svenska som andraspråk läste även upp citat från boken och därefter träffade Jason elever på Barn- och fritidsprogrammet för ett klassbesök.

- Kan vi skapa fler läsprojekt som väcker lust kommer elevernas skolresultat att förbättras, säger bibliotekarie Emma Bäckström som initierat läsprojektet på skolan.

Alla elever som läser kursen svenska 3 på Solna gymnasium kommer under våren att bli inbjudna till Timbuktus föreställning En droppe midnatt på Cirkus i Stockholm.


Foto: Marianne Söderström, Solna stad


Elever som läser kursen Svenska som andraspråk läste citat ur Jason Timbuktu Diakités bok. Foto: Dolly Enkhbaatar

Dela: