Solna ett besöksmål att räkna med – turistomsättningen upp 300 procent på fem år

Solna har blivit ett besöksmål att räkna med. Sedan 2012 har staden ökat sin turistomsättning med 300 procent, från 1 miljard kronor till 4 miljarder kronor. Något liknande går inte att hitta i Sveriges historia bortsett från IKEA-etableringen i Haparanda.

Ny statistik visar en mycket stark ökning av den turistekonomiska omsättningen i Solna. Sedan 2012 är ökningen 300 procent, från 1 miljard kronor till 4 miljarder kronor. Solna är nu Sveriges femte hotellkommun efter Stockholm, Göteborg, Malmö och Sigtuna. Dessutom har sysselsättningen fördubblats mellan 2015 och 2016 till att omfatta drygt 2 000 årssysselsatta personer som arbetar inom turistnäringen i Solna.

- Det här är väldigt glädjande siffror som tydligt visar att vår strategi för tillväxt och jobb i Arenastaden och Solna fungerar, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande i Solna.

Vad är det då som lockar i Solna? Undersökningen visar, kanske föga förvånande, att det är de stora besöksmagneterna Mall of Scandinavia, Friends arena, Haga- och Ulriksdalsparken och även de många företagsetableringarna som drar hit besökare.

Solnas utveckling som besöksdestination mäts enligt modellen TEM. TEM mäter effekter av besökarnas konsumtion inom sex olika poster: logi, livsmedel, restaurang, shopping, transport och aktiviteter och mäts utifrån vad som spenderas av dags- och övernattande besökare.

Källa: TEM- Turistekonomisk modell (turism.se/tem)

Dela: