Solnas attraktivitet som besöksdestination ökar

Solna är på god väg att bli en besöksdestination att räkna med och blir alltmer en attraktiv stad att besöka. Solnas attraktion som besöksdestination visar på en stark ökning av omsättningen.

Sedan 2012 har den turistekonomiska omsättningen ökat med 113 procent samtidigt som sysselsättningen har ökat med 80 procent.
Mellan åren 2014 och 2015 ökade omsättningen med 45 procent eller 600 miljoner kronor och en ökning av antalet anställda med 35 procent.

De främsta orsakerna till expansionen är dels ett ökat antal hotell och hotellövernattningar i staden och dels öppnandet av Mall of Scandinavia.
Antalet gästnätter och uthyrda rum haft en otroligt stark utveckling i Solna. En utveckling som också syns tydligt i Stockholms stad.
Under år 2015 gjordes ca en miljon övernattningar i Solna där svenskarna leder övernattningsligan med 66%. Även antalet gästövernattningar från Europa och utomeuropeiska länder har ökat med 48% mellan 2014-2015. Här är norrmännen flest, följda av tyskarna och danskarna.

Övernattande och besökare till Solna Stad omsatte drygt 2 miljarder kronor. Förutom att man övernattade, spenderade man sina pengar på shopping och att gå på restaurang.
Detta gav helårssysselsättning för 1275 personer under 2015.

Solnas attraktivitet som besöksdestination gör också att behovet ökar av flera hotell i Solna för att kunna möta efterfrågan.

Solnas utveckling som besöksdestination mäts enligt modellen TEM. Logi, livsmedel, restaurang, shopping, transport och aktiviteter mäts utifrån vad som spenderas av dags- och övernattande besökare.


Källor: TEM- Turistekonomisk modell (turism.se/tem ) och Hotellrapport 2015 (Invest Stockholm/Annordia)

Dela: