Rekordmånga på frukostbricka när framgångsrika företagare hyllades

Drygt 280 företagare samlades i Solnas nya pärla, Mall of Scandinavia på SF Bio för att hylla framgångsrika entreprenörer, mingla och inspireras på årets sista frukostbricka. Det var mycket som lockade denna morgon, inte minst lokalen – företagarna bjöds in i SF:s nya IMAX biograf.

Kommunstyrelsens ordförande Pehr Granfalk inledde med att belysa värdet av entreprenörskap i Solna. Han nämnde även de viktiga beståndsdelar som gör en entreprenör. Mod, passion och omtanke var några ord som var återkommande bland talarna under morgonen.

Per Ronnevik från Unibail-Rodamco berättade om det åtta år långa arbetet med Mall of Scandinavia och hur invigningen överträffat alla förväntningar. På öppningskvällen hade gallerian haft mellan 50.000 – 60.000 besökare och 17 dagar senare kunde de välkomna in den miljonte kunden.

Jonas Reinholdsson, grundare av O'Learys inledde med att visa en fartfylld video med snabba fakta om företaget och därefter fick publiken följa med på en resa från Göteborg till Boston och sen tillbaka igen.

- När jag som sexåring besökte USA för första gången väcktes min passion för mat. Jag sa till min pappa att jag skulle äta hamburgare varje dag, till frukost, lunch och middag. Det gjorde jag också. I ungefär en vecka, säger Jonas Reinholdsson.

Den drivna entreprenören drivs av nyfikenhet, passion för mat och service. Under de kommande åren bar Jonas med sig inspirationen från USA och 1988 öppnade han sin första kvarterskrog Göteborg. Idag har han 100 restauranger i tio olika länder. Jonas tips till de unga företagarna i publiken var "att våga gör misstag och lära av dem. Och att ha passion för det du gör – då kan du gå hur långt som helst".

Årets höjdpunkt var dock att kora vinnarna i kategorierna Årets företagare, Årets unga affärsidé, årets miljöpris och Årets CSR-pris.

Årets företagare


Nominerade företag i kategorin Årets Företagare

Till det åtråvärda priset Årets Företagare var tillväxtföretagen SAGAC, Meet Again och Målericompaniet nominerade och hade valt ut bland 20 tillväxtföretag i Solna. Årets Företagare blev Said Gacanin som startade SAGAC för snart sex år sedan. Företaget var i sin linda inriktad på sjukvård men har sedan dess utökats med hemtjänst, ledsagning och avlösning. I dagsläget är företaget en av de mellanstora aktörerna inom branschen i Stockholms län och har haft en mycket snabb tillväxt.

Said är en motiverande, drivande och stöttande ledare med ett framgångsrikt koncept som lyfter sitt företag mot starkt lönsamhet och tillväxt. Företaget har under personens ledarskap utvecklat leverans av individuell vård, på många olika språk, till människor i deras hem. Så löd en del av motiveringen.

- Överraskande! Det känns fantastiskt att få ta emot ett pris som detta, säger Said Gacanin.


Kommunstyrelsens ordförande med Årets Företagare Said Gacanin, SAGAC

Årets unga affärsidé

De nominerade företagen i kategorin Årets unga affärsidé var Lavando, Festivalkungen, Proper Exports och Buildsafe. Affärsidén som utmärkte sig extra mycket enligt juryn som bestod av representanter från Fabege, Handelsbanken och PwC var företaget BuildSafe. Som vinnare fick de ta emot rådgivningscheck från Handelsbanken och PwC och inte minst en check på 50. 000 kronor sponsrad av Fabege.


Nominerade företag i kategorin Årets unga affärsidé

- Vi har tagit fram en produkt som hjälper företag på alla nivåer, både de som sitter i ledning och på fältet, säger VD Viktor Broberg.

Produkten används för att få en snabb och enkel överskådlig bild av säkerhetsläget på byggprojekt. Informationen är tillgänglig för samtliga projektdeltagare vilket bidrar till ökad transparens och samarbete i projekten.

- Solna stad är en viktig plats för oss då det ju byggs så otroligt mycket här, det är helt rätt marknad. Så vi vill också säga tack till er, det har varit otroligt roligt att vara med och vi uppskattar att denna tävling finns. Det är ett bevis på att det är fler än vi själva som tror på oss och företaget.


Vinnare Årets unga affärsidé, Buildsafe

Årets miljöpris

Vinnare av årets miljöpris gick till Humlegården Fastigheter som är en av de största fastighetsägarna i Solna. Företaget har tack vare långsiktig och fokuserad energieffektivisering lyckats få ned sin energianvändning så att den ligger 57 % under branschsnittet.

- Vi har en kultur inom företaget som uppmuntrar nytänkande, det genomsyrar hela organisationen och det tror vi är en viktig framgångsfaktor, säger fastighetschef David Johansson.

Hållbarhetschef Rebecka Yrlid tillägger:

- Vi vill att våra hyresgäster ska må bra och vi märker att mödan vi lägger på det här påverkar dem positivt. Nöjdheten skjuter i höjden.


Vinnare Årets Miljöpris, Humlegården Fastigheter

Årets CSR-pris

Årets CSR-pris gick till Akademibokhandeln i Solna centrum. De har i samarbete med Solna stad tagit emot många personer i praktik med syfte att det ska leda till en anställning.

Anders Nilsson som tog emot priset har bara positiva erfarenheter av samarbetet.

- Det känns jättekul att kunna hjälpa folk och få dem i arbete, att ge dem en chans som de kanske annars inte hade fått. Sedan är det ju bra för oss också – det hjälper oss att hitta bra medarbetare, säger Anders Nilsson.


Vinnare Årets CSR-pris, Akademibokhandeln

Dela: