Besöksnäringens elit möttes på branschdag

Hur utveckla besöksnäringen i Solna och hur ser Solnas största besöksdrivare på framtiden? Två frågeställningar som diskuterades när ett 50-tal representanter från besöksnäringen träffades i Solna.

Samtidigt med förberedelserna inför Sweden International Horse Show och med en lätt doft av stall möttes Solnas besöksnäring på Friends Arena i november kring gemensamma diskussioner om den framtida utvecklingen av besöksnäringen i Solna. Arrangör var Solna stad i samarbete med Friends Arena och Mall of Scandinavia.

Solnas två största besöksdrivare, Friends Arena och Mall Of Scandinavia inledde med att berätta hur året gått och vad man ser komma under 2017.

Kristina Tidestav, stadsdirektör i Solna stad förklarade och berättade om stadens nya översiktsplan "Översiktsplan 2030". Planen ska ligga till grund för den framtida stadsutvecklingen och redovisar hur Solna som expanderande storstad förbereder sig för att möta framtida utmaningar.

Utöver Friends Arena och Mall of Scandinavia deltog även beslutsfattare från nationalstadsparken, hotellen, mötesanläggningar, restauranger, handelsträdgård, teaterliv, museer och film engagerat i work-shop och diskussioner.

Eftermiddagen avslutades med mingel och två korta föredrag.
Svenska Fotbollförbundets Göran Havik berättade om det största fotbollsevenemang som någonsin kommer att äga rum i Sverige, UEFA Europa League-finalen på Friends Arena, den 24 maj 2017.
Stureplans-koncentrerade restaurangkoncernen Svenska Brasseriers grundare och ägare PG Nilsson berättade om varför man har tagit över Ulriksdals Wärdshus och valt Solna att etablera sig i.

Några av de större besöksmålen i Solna är:
Friends Arena
Mall of Scandinavia
Hagaparken
Ulriksdals slottsträdgård och Ulriksdals Slottspark
Fjärilshuset
Filmstaden


Katarina Verlage,Solna stad och Louise Bergqvist, Mall of Scandinavia

Dela: