Åtta solnaungdomar - åtta olika affärsidéer

Att unga får lära sig hur man driver och utvecklar företag lägger grunden för ett bra företagsklimat där nya idéer kan växa och bli verklighet. Under sommaren har 8 ungdomar från Solna, tillsammans med ungdomar från Huddinge, testat på att starta och driva sitt eget företag. Ung Drive har genomfört programmet med ungdomarna. I mitten av juli, efter genomförda veckor, var det dags för genomgång och prisutdelning i flera olika kategorier, bland annat bästa säljare och största våghals.

Efter ansökan och antagning väntade fyra veckor av intensiva aktiviteter. Först en kickoffvecka med utbildning och filande av affärsidéerna som avslutades med ett "draknäste" där ungdomarna fick pitcha sina idéer inför en panel. Därefter arbetade ungdomarna i sina företag i tre veckor med allt från försäljning av fidget spinners till egen producerade bakverk som sålts under namnet "Bakkatterna".

Under måndagseftermiddagen, den 10 juli 2017, var det dags för avslutning och prisutdelning. Priserna delades ut i fem olika kategorier, "Bästa säljare", "Största våghals", "Bästa marknadsföring", "Bästa arbetsmoral" och "Största säljfokus".

Priserna i de olika kategorierna gick till:

  • Bästa säljare: Rebecca Zerne
  • Största våghals: Maria Kylmänen
  • Bästa marknadsföring: Företaget FidgetDealers med entreprenörerna Nils Berg, Damon Madborn och Hampus af Malmborg
  • Bästa arbetsmoral: David Ödin
  • Största säljfokus: Jacob Werlinder

Om programmet:

  • Antal ungdomar från Solna: 8
  • Antal veckor: 4 veckor inklusive en kickoffvecka
  • Handledare: Personlig handledning under hela programmet
  • Startbidrag: 1000 kr
  • Pris: Programmet finansieras av Solna stad

Dela: