Margareta Bjerén

margareta.bjeren@solna.se

UtbildningMargareta Bjerén, Solna kulturskola

  • Danshögskolan i Stockholm
    Danspedagogutbildningen
  • Balettakademien i Stockholm
    Förberedande yrkesdansarutbildning
  • Peo Sander, lektor i scenkonstproduktion
    Projektledning inom kultur

Det här vill jag berätta om mig och mitt arbete som producent på Solna kulturskola

- Jag arbetar halvtid på Solna kulturskola och halvtid på Solna stads Kultursektion som producent.

- Den riktigt stora glädjen här på kulturskolan är att få vara med på hela resan, från den första byggstenen till den sista i kulturskolans olika produktioner. Det är spännande att se hur en tanke utvecklas till en idé som skapar en röd tråd i ett litet eller stort evenemang. Att få göra det tillsammans med elever och medarbetare är en stor ynnest och det som gör mitt arbete så roligt.

- Den stora bredden av arbetsuppgifter är också något som jag tycker är spännande och inspirerande. Ibland arbetar jag med mindre konserter och föreställningar och ibland med stora, stadsövergripande evenemang där Solna kulturskola deltar. Min inställning och ledstjärna är att den lilla konserten är lika viktig som det stora evenemanget.

- Som producent på Solna kulturskola ingår det också att vara kreativt och konstnärligt skapande. Det gäller till exempel kulturskolans årliga evenemang Julkalabaliken och dansföreställningarna.

Margareta Bjerén, Solna kulturskola- Det blir också många olika och spännande möten med medarbetare i staden och andra aktörer allt från elever på kulturskolan, lokala aktörer till nationella kulturinstitutioner med mera. Jag tycker om att ha "många bollar i luften".

Stipendier mm.

  • Kulturnämndens konstnärsstipendium för dansare, Stockholm stad
  • Solna stads jämställdhetspris tillsammans med mina danskollegor, 2009
Ur motiveringen för Jämställdhetspriset:
"Solna kulturskolas självständiga, kreativa och ambitiösa danspedagoger - Carola Nilsson, Margaretha Bjerén, Erica Lindqvist och Elisabeth Karlström - har utmärkt sig i hela Sverige för ett mycket medvetet och professionellt tänkande kring dansundervisning och dess utveckling.
.
Medvetna satsningar har lockat nya grupper och utvecklat Streetboysgrupper. Genom att förnya bland annat traditionella luciatåg vidgas möjligheter för alla barn att uttrycka sig. Ett tonårsprojekt lyfter dagsaktuella frågor genom modern koreografi där ungdomar får uttrycka och skapa egna koreografier.
.
Genom jämställdhetsprojektet "Agnes" har danspedagogerna också sett till att fortbilda både sig själva och andra ämneskollegor i jämställdhetsfrågor. Genom workshops i dansgrupperna har medvetenheten om hur vi behandlar pojkar och flickor ökat."

Foto: Katarina Fast Ehrlén

Dela: