Elisabeth Karlström

elisabeth.karlstrom@solna.se

Utbildning

  • Kungliga Operans balettelevskola/Kungliga Svenska balettskolan
  • Danshögskolan i Stockholm

Solna kulturskola, Elisabeth KarlströmDet här vill jag berätta om mitt ämne och om mig som pedagog

- Mitt mål är att varje elev ska känna både glädje och självförtroende och utstråla "kraft" både i salen och på scenen. Då har vi hittat rätt tillsammans - eleven och jag! Utstrålning är så mycket mer än att bara le och se glad ut.

- Eftersom jag själv har en bakgrund som professionell dansare är både teknik och scennärvaro i fokus under alla lektioner.

- Jag vill smitta av mig med min energi och dansglädje till eleverna - som i sin tur ger tillbaka sin härliga energi till mig!

Det är viktigt att alla i en grupp får ta lika mycket plats. Därför är jag alltid tydlig med att vi ska ha arbetsro så att alla kan fokusera på dansen.

- Vissa koreografier gör jag själv, inspirerad av eleverna, men de flesta koreografier gör vi tillsammans där elevernas egna idéer och tankar kring en känsla eller en handling bildar grunden. Utifrån det improviserar vi fram en koreografi. Någon kanske också har förslag på ett musikstycke och en annan har idéer kring kostym.

Elisabeth som Maria Magdalena i Mozarts Rekviem
Jag som balettdansös

- Själv har jag dansat huvudrollen i många baletter och arbetat som professionell dansare utomlands i många år.

I Bergen i Norge dansade jag i det moderna kompaniet Nye carte blanche som solist. I Tel Aviv i Israel var jag balettdansös i balettkompaniet Israel ballet.

Stipendier

- Jag har mottagit flera stipendier bl a Carina Ari för dansstudier i New York, London och Cannes.

Jämställdhetspris

- Tillsammans med mina danskollegor mottog jag Solna stads jämställdhetspris år 2009.

Elisabeth Karlström dansar balett Elisabeth Karlström

Ur motiveringen för Jämställdhetspriset:
"Solna kulturskolas självständiga, kreativa och ambitiösa danspedagoger - Carola Nilsson, Margaretha Bjerén, Erica Lindqvist och Elisabeth Karlström - har utmärkt sig i hela Sverige för ett mycket medvetet och professionellt tänkande kring dansundervisning och dess utveckling.
.
Medvetna satsningar har lockat nya grupper och utvecklat Streetboysgrupper. Genom att förnya bland annat traditionella luciatåg vidgas möjligheter för alla barn att uttrycka sig. Ett tonårsprojekt lyfter dagsaktuella frågor genom modern koreografi där ungdomar får uttrycka och skapa egna koreografier.
.
Genom jämställdhetsprojektet "Agnes" har danspedagogerna också sett till att fortbilda både sig själva och andra ämneskollegor i jämställdhetsfrågor. Genom workshops i dansgrupperna har medvetenheten om hur vi behandlar pojkar och flickor ökat."

Foto (överst): Katarina Fast Ehrlén

Dela: