Stormatch på Friends omsatte 290 miljoner

Den 24 maj i år möttes Ajax och Manchester United i finalen av UEFA Europa League 2017 på Friends Arena. Med 180 miljoner tv-tittare och 46 961 besökare var finalen det största fotbollsevenemanget som Sverige som ensam nation kan arrangera och kan beskrivas som ett mästerskap på en dag. Nu visar en ny rapport att arrangemanget även var ekonomiskt framgångsrikt. Totalt omsatte finalen 290 miljoner i turistekonomisk omsättning.

Enligt en rapport från Upplevelseinstitutet, på uppdrag av Svenska Fotbollförbundet och Visit Stockholm, kan man dra slutsatsen att Friends Arena fick ett högt betyg av besökarna. Förutom att titta på matchen bodde många av de nära 47 000 besökarna på hotell, åt på restauranger, shoppade och turistade. Totalt omsattes mer än 290 miljoner kronor.

- Vi är glada över att tillsammans kunna organisera riktigt stora internationella evenemang. Den turistekonomiska omsättningen om 290 miljoner kronor är ett kvitto på hur viktiga evenemangen är för både Solna och Stockholmsregionens tillväxt, inte minst avseende alla jobbtillfällen som det innebär, säger Pehr Granfalk kommunstyrelsens ordförande.

Rapporten inkluderar även medborgarnas inställning till evenemanget. Resultatet visar att de tycker det är viktigt med stora evenemang i Stockholm och att ett evenemang som Europa League Finalen är bra för stadens internationella image vilket dessutom skapar en stolthet hos invånarna.

UEFA Europa League Finalen mellan Ajax och Manchester United spelades på Friends Arena den 24 maj 2017.

Finalen i siffror:

  • Totalt sågs finalen av 180 miljoner tv-tittare
  • Matchen visades i fler än 100 länder
  • 120 000 personer från 122 olika länder ansökte om finalbiljett.
  • Evenemanget hade 46.961 besökare, 1.069 ackrediterade medierepresentanter och 290 miljoner i turistekonomisk omsättning
Dela: