”Jag blir glad av att dansa”

Olle, Melina, Isabel och Sixten går ivrigt in i lekhallen som för dagen förvandlats till en utställningshall. På borden och väggarna finns böcker, bilder och lerfigurer som barnen på förskolan har gjort på temat känslor.

Olle visar utställning
Det här blir jag glad av, visar Olle

- Här är min, säger Olle och pekar på framsidan av en bok som ligger på ett av borden. Här är ett monster. Kolla här, det här är två människor som är rädda för monstret. Jag är också rädd för monster.

Sixten visar en annan bok som han har gjort. Där finns en tecknad bild av honom själv när han ser arg ut.

- Jag är arg, visar Sixten. Jag har färglagt och har stränga ögonbryn.

Under våren har barnen från två avdelningar i mindre och större grupper samtalat om och fått sätta ord på känslor som de upplever. Det är ett svårt ämne och barnen har genom temaarbetet fått stöd i att utforska, sätta ord på och bejaka de olika känslorna. Det är också en viktig del av arbetet med språkutveckling på förskolan.

Barnen har bland annat klippt bilder ur tidningar och efteråt har de fått berätta för varandra vad de blir glada av och varför, säger Ingela Ehrnberg, förskollärare på Borgens förskola.

Barn tittar på utställning
Melina och Isabel pratar om olika känslor

- Jag blir glad av att dansa och av discogubbar, berättar Isabel och visar sin plansch med bilder. Jag blir glad av blommor och av leoparder också.

På ett annat bord står små pappfigurer uppställda som barnen tillverkat. Man ser tydligt hur figurerna uttrycker olika känslor. En del är glada, andra är ledsna eller arga.

Barn tittar på utställning
Isabel, Sixten, Olle och Melina visar utställningen

- Jag har gjort en figur med en lång mantel, visar Melina. Den här är glad, den gråter av glädje. Ibland gör jag det.

Hur ska man göra om någon är ledsen då?

- Om någon är ledsen ska man trösta den, säger Melina. Jag har lärt mig att när man är arg ska man inte vara med någon för då är man inte så trevlig.

Barnen har också varit delaktiga i hur man fattar demokratiska beslut genom att föreslå namn på de tre grupperna som arbetat med känslor. De fick rösta genom att sätta upp sin bild på en tavla vid det namn de ville ha. Det namn som fick flest röster vann.

Dela: