”Sjukt kul på forskarskola”

Åtta elever från Solna Gymnasium har under sommaren haft möjlighet att gå forskarskola vid olika högskolor och få handledning av doktorander.

Elever som gått forskarskola.
Aala Tarnini, Angie Garcia, Arman Nonrozi, Miriam Adhanom,
Gustav Høgmo Utstøl, Fredrik Edbom och Beatrice Linné gick
forskarskola i sommar. På bilden saknas Safa Said.

Beatrice, Fredrik, Gustav, Miriam, Aala, Angie och Arman som går sista året på Solna Gymnasium är helt överens att om man får chansen att gå forskarskola ska man ta den! Det var definitivt värt att lägga två sommarlovsveckor på forskarskolan och de rekommenderar andra elever att söka nästa år. De ämnen man kan välja mellan är kemi, fysik, biologi och geovetenskap.

– Jag fick se en för mig helt ny del av kemin och jag utvecklade min laborationsteknik en hel del berättar Aala.

Safa lägger till att det också var roligt att träffa mycket nya människor. Aala och Safa som båda studerade kemi, berättar att de fortfarande har kontakt med flera andra som gick samma forskarprogram.

– Det var sjukt kul att gå forskarskola. Jag förlorade inte två veckors sommarlov, jag vann två veckor på universitetet, säger Fredrik Edbom, som studerade biologi. Hans handledare var från Nederländerna och eftersom undervisningen var på engelska fick Fredrik det en hel del språkträning på köpet. Fredrik berättar att han fortfarande har kontakt med alla i biologigruppen.

Till skillnad från de andra eleverna från Solna Gymnasium som gick forskarskola på Stockholms Universitet, reste Angie Garcia till Karlskoga i Värmland där hon studerade kemi. I Karlskoga kom handledarna från flera olika universitet och högskolor.

Alla elever som går forskarskola kan använda det arbete de utfört och den rapport de skrivit, i gymnasiearbetet under årskurs 3

Nedan presenterar eleverna från Solna Gymnasium vad de arbetade med på forskarskolorna.

Aram Nourozi, fysik

Arman Nonrozi, fysik

Under forskarskolan arbetade jag med elektronernas uppförande inuti en frielektronlaser. Syftet var att undersöka var elektronerna kolliderade med strålröret för att underlätta utbytet av förstörda magneter i undulatorn.

Det var en rolig upplevelse att forska och jag skulle gärna göra om det igen om möjligheten fanns.

Beatrice Linné

Beatrice Linné, biologi

Under mitt forskningsprojekt undersökte vi om skelettmuskelceller kan ge liknande glukosupptag när man stimulerar de beta-adnergareceptorerna istället för insulinreceptorerna. Det handlar i förlängningen om att ta fram alternativa mediciner mot diabetes, istället för insulin.

Det var två mycket bra veckor!



Aala Tarnini, kemi

Jag studerade organisk kemi och min grupp bestod av åtta elever från olika gymnasium i Sverige. Projektet gick ut på att manipulera en organisk förening där vi med hjälp av olika laborativa metoder ändrade ämnets kemiska struktur för att exempelvis kunna få fram nya ämnesegenskaper.

Att gå forskarskola var mycket spännande. Jag lärde känna nya människor samtidigt som jag lärde mig otroligt mycket. Att jag även kan använda projektarbetet som mitt gymnasiearbete nu i årskurs 3 är ett stort plus.

Angie Garcia, kemi


Angie Garcia, kemi

Jag var på forskarskola i Karlskoga. Där höll jag på med ett roligt och intressant projekt som fokuserade sig på immunohistokemi. Det är en analytisk metod som detekterar antigena cellstrukturer och komponenter genom användandet av antikroppar. Vi undersökte B-celler från gris och om vävnaden från grisens B-celler är aktiva och producerar insulin eller inte. Det visar om grisen har diabetes.

Jag tyckte det var jätteroligt och jag vill gärna arbeta med något inom det här området.

Gustav Høgmo, fysik

Gustav Høgmo, fysik


Vi skickade ut laddade partiklar som lagrades i lagringsringen Desirée. Syftet var att studera partiklarna och lära oss hur vi kan använda våra resultat. Vi lärde oss hur partikelacceleratorer och lagringsringar fungerar och vad man kan använda denna forskning till. Exempel på det är mer precisa laserstrålar. I lagringsringen mätte vi livstiden i en stråle med C2- partiklar. Med Desirée kunde vi "sparka till" strålen om det blev för mycket svängningar. Då fick vi en mer stabil och precis stråle. Processen kallas stokastisk kylning.

Miriam Adhanom, kemi


Miriam Adhanom, kemi


Jag och min grupp arbetade med kromatografi. Det är en separationsmetod där man särar på olika föreningar i en sammansättning beroende på dess polaritet. Vårt arbete var att ta reda på vilken substans som gav bästa verkan på vårt läkemedel.

Jag tycker att detta var en jättebra möjlighet att påbörja mitt gymnasiearbete och jag lärde mig samtidigt en massa nya saker som jag tror jag kommer ha till nytta av i framtiden.

Fredrik Edbom, biologi


Fredrik Edbom, kemi

Jag och min grupp arbetade med biokemi, eller vit kemi det lite vardagligt kallas. Vi studerade fettceller och om det fanns skillnader mellan vit och brun fettvävnad. Vi undersökte också hur fettet förbränns.

Grupperna som vi ingick i bestod av 3-8 personer från olika gymnasieskolor i Stockholm. Det var mycket roligt på forskarskolan och jag har träffat många nya kompisar.

Safa Said, kemi

Vi fick genomföra laborationer och delta på föreläsningar. Det har varit en mycket unik och lärorik möjlighet som jag kommer att minnas livet ut. Forskarskolan har vidgat mina vyer och gett mig en inblick i hur forskningsarbete går till i verkliga livet.

Utöver den lärorika tiden på Stockholm universitet så har jag även fått lära känna många nya människor vilket har varit kul.

Elever på Solna Gymnasium kommer att få information om nästa sommars forskarskolor.

Dela: