Frågor och svar

Vanliga frågor om InfoMentor

  1. Jag får ingen e-post, de fastnar i min skräppost – hur gör jag?

    Öppna din mapp för skräppost och ange avsändaren noreply-se@system.infomentor.se som en betrodd avsändare.

  2. Jag har fler än ett barn, hur fungerar det då?

    Längst upp till höger på InfoMentor Hub står namnet på eleven. Klicka eller tryck där, så kan du sedan enkelt växla till ditt/dina andra barn.

  3. Finns det någon risk att mitt barns information hamnar i orätta händer?

    Det är ett mycket säkert system med samma säkerhet som banker använder och vi har höga krav på oss som leverantör. Du kan själv bidra till att upprätthålla säkerheten för din information genom att använda ett starkt lösenord (dvs innehållande tecken, siffror och bokstäver) och hålla detta lösenord hemligt för andra.

  4. Jag vill kunna se gamla IUP från familjewebben, går det?

    Ja, det går att välja terminer bakåt i tiden om det finns dokumentation på ditt barn. Det gör du genom att välja termin i drop-down listan eller klicka på "Visa äldre bedömningar" om omdömet var skrivet enligt gamla läroplanen.

  5. Vem ser informationen om mitt barn och om mig?

    Detaljerad information om ett barns lärande, till exempel IUP, kan endast ses av skolans personal, inte av andra elever eller föräldrar. Som förälder kan du se vilka andra elever som går i ditt barns klass precis som i klasslistan på papper eller på skolfotot.

  6. Är informationen säkert lagrad?

    Ja, IUPn lagras säkert. Det är säkrare än att skicka papper hem i elevens ryggsäck. Informationen skickas krypterad över internet, precis som för internetbanker. Servrarna som informationen lagras i står i väl bevakade och skyddade driftcentraler. Du kan själv bidra till att upprätthålla säkerheten för informationen om ditt barn genom att använda ett bra lösenord som du håller hemligt för andra.

  7. Hur fungerar boxarna?

    Funktionerna på startsidan är indelade i olika boxar som ger dig en snabb överblick över all information. Observera att boxarnas antal beror på vilken funktionalitet din skola har valt att använda och kan därför variera. Klicka eller tryck på en box för att öppna och ta del av innehållet och stäng via ikonen i övre vänstra hörnet.

  8. Det är tomt i en/flera av boxarna?

    Det beror på att skolan inte har lagt in någon information.

  9. Vad innehåller boxarna?

    Veckoplan – en översikt över vad som händer vecka för vecka med veckobrev, information och läxor.
    Schema – här ser du schemat och du kan enkelt välja vilken dag, vecka etc du vill titta på.
    Klasslista – här finns klasslistan med kontaktuppgifter och du kan enkelt skicka e-post till vårdnadshavare och klassföreståndare.
    Frånvaro – i denna box visas all frånvaro. För dig som vårdnadshavare kan du t ex rapportera frånvaro direkt via mobilen.
    Kalender – här finns skolans kalender med information om exempelvis studiedagar, terminstider eller nationella prov.
    Nyheter – här visas de nyheter som skolan har publicerat.
    Uppgifter – här visas elevens uppgifter och här kan eleven kommunicera med sin lärare kring uppgifterna.
    Kunskapsrum – här syns de kunskapsrum som eleven har tillgång till. Här samlar pedagogen all information till undervisningen.
    Bedömningar – här visas alla elevens bedömningar.

  10. Hur rapporterar jag frånvaro?

    Om du är vårdnadshavare kan du rapportera frånvaro för ditt barn via InfoMentor Hub. Klicka eller tryck på frånvaroboxen. I boxen finns det en knapp som heter "Rapportera frånvaro". Klicka eller tryck på den knappen. Här kan du rapportera om ditt barn är frånvarande idag eller i morgon. När du rapporterar växlar boxen färg från grönt till rött. När sedan skolan har bekräftat frånvaron, så blir boxen grå.

  11. När måste jag gå in i familjewebben?

    (Gäller enbart om du har den lila boxen.)

    InfoMentor Hub innehåller det mesta du behöver i skolvardagen, men all funktionalitet från familjewebben finns inte med. I InfoMentor Hub finns det därför en lila box där man kan se om något har uppdaterats i familjewebben. När du klickar eller trycker på den lila boxen, kommer du rakt in i familjewebben där du till exempel kan boka utvecklingssamtal och ta del av IUP/Planeringar, åtgärdsprogram och elevanteckningar.

  12. Funkar InfoMentor Hub i alla webbläsare?

    InfoMentor Hub bygger på den senaste tekniken och det innebär att du måste ha en uppdaterad version av din webbläsare installerad. Om du inte har det, uppmanas du att uppdatera så att du kan komma åt all funktionalitet.

  13. Funkar InfoMentor Hub även i min mobil?

    Ja. InfoMentor Hub fungerar med alla datorer, läsplattor och smarta telefoner, bara webbläsaren är uppdaterad.

  14. Hur gör jag en genväg (”app”) på min skärm?

    1. Öppna din webbläsare (Safari på iPhone) och klicka på denna länk.

    2a. Om du har en iPhone eller iPad
    Tryck på den lilla rutan med en pil i, längst ner i mitten på skärmen. Välj "Lägg till på hemskärmen".

    2b. Om du har en Android
    Spara sidan som bokmärke. Gå in och titta på dina bokmärken, leta upp InfoMentor Hub, tryck och håll kvar fingret på bokmärket tills en ny meny dyker upp. Välj "Lägg till genväg på startsida/hemsida".

    2c. Om du har en Windows Phone
    Tryck på menyknappen (dom tre prickarna nere till höger på skärmen) och välj "Fäst på startskärmen" i listan som kommer upp.


Dela: