Trygghetslarm

Med ett trygghetslarm kan du dygnet runt komma i kontakt med personal.

Så fungerar larmet

Ett trygghetslarm är en larmanordning som är kopplad till telenätet. En trådlös larmknapp sätts på armen eller i ett band runt halsen. När du trycker på knappen kommer du i kontakt med larmmottagningen där det finns personal som svarar dygnet runt. Du kan tala med personalen utan att lyfta en telefonlur och du hörs var du än befinner dig i bostaden.

Larmen besvaras av Tunstall TrygghetsCentral i Örebro. När du har larmat och talat med personalen, kommer larmpatrullen från Solna hem till dig inom 30 minuter. Om inte personalen får kontakt med dig när du har larmat, ringer de på din vanliga telefon. Om du inte svarar åker larmpatrullen till din bostad.

Ansökan

Är du över 65 år så ansöker du om trygghetslarm via en blankett. Här finns länkar till:

ansökningsblanketten (PDF-dokument, 44 kB)

informationsbroschyren om trygghetslarm (PDF-dokument, 674 kB).

För dig som är under 65 år

Om du är under 65 år och vill ansöka om trygghetslarm ska du kontakta en biståndshandläggare som då gör en behovsprövning, ring 08-746 10 00.

Nycklar

Du måste lämna nycklar till bostaden och porten till larminstallatören. Du får också skriva på en fullmakt som ger larm- och räddningspersonalen rätt att gå in i din bostad. Nyckeln förvaras i ett säkerhetsskåp och används bara av den personal som besöker dig när du har larmat.

Kontaktuppgifter

  • Kontaktcenter i Solna stad kan ge mer information, tel 08-746 10 00.
  • Ansvarig utförare av trygghetslarmen är Humaniora vård och omsorg, Lövgatan 45, 1 trappa, 169 32 Solna.
  • Tel till verksamhetschef Jeanette Fogelquist är 08-746 18 44, .
  • Larminstallatören kontaktas på tel 08-730 48 91.
  • Larmmottagningen svarar dygnet runt på 019-17 95 90.
Dela: