Vanliga frågor

Vanliga frågor och svar kring Solna stads e-tjänster:

Jag har problem med att logga in i tjänsten - vad göra?

Du ska i första hand testa e-legitimationen. Lyckas du inte gå igenom testet ska du vända dig till den som utfärdat e-legitimationen.

Testa din e-legitimation
Om du vill använda e-legitimation men är osäker på om den är giltig kan du testa den på följande ställen:

Jag får inte upp någon e-legitimation när jag försöker logga in, vad är problemet?

Om inte e-legitimationen visas kan det bero på följande:

  • Du har inte installerat någon e-legitimation. Det går inte använda samma certifikat som används för att logga in på Internetbanken. Det behövs ytterligare ett certifikat för att logga in hos oss. Rätt certifikat får du genom att exempelvis logga in på din Internetbank och sedan ladda ner e-legitimation.
  • Du har valt en annan plats på datorn än den rekommenderade vid installationen av e-legitimationen. Det kan även vara så att du efter installationen har flyttat e-legitimationen till en annan plats. Om du har gjort detta så hittas inte e-legitimationen med automatik vid inloggningen.
  • Giltighetstiden kan ha gått ut eller så är din e-legitimation spärrad. Då kontaktar du utgivaren.

Jag har glömt lösenordet till min e-legitimation, vad ska jag göra?

Varken Solna stad eller din bank har tillgång till ditt lösenord. Har du glömt lösenordet får du ladda ner en ny e-legitimation.

Dela:

Kontakt

Om du har andra frågor kring någon e-tjänst ska du kontakta respektive förvaltning.