Besök på idrottsskolor i Paris

Under första veckan i februari besökte Solna gymnasiums specialidrottslärare två elitidrottsskolor i Paris med syftet att få ta del av hur de arbetar för att skapa en hållbar helhet för idrottselever med dubbla karriärer.

INSEP (Institut National du Sport, de l'Expertise et de la Performance) är en fransk institution för idrottsutbildning och forskning. INSEP grundades i 1978 med målet att främja utvecklingen av fransk idrott genom att erbjuda bästa möjliga utbildning, träning och stöd till idrottare, tränare och ledare. INSEP en viktig institution för idrottsutveckling i Frankrike och en världsledande organisation för idrott, utbildning och forskning. De erbjuder unga idrottare möjligheten att förverkliga sina drömmar, samtidigt som de bidrar till den allmänna utvecklingen av fransk idrott.

INSEP har en bred verksamhet som omfattar idrottsutbildning och forskning. Skolan erbjuder en rad program, inklusive grundskola, gymnasieskola och universitetsutbildning, som syftar till att förbereda unga idrottare för en karriär inom idrotten. Institutionen har en stark forskningsgrupp som utför undersökningar om idrott, träning och prestation.

CREPS (Centre de ressources, d'expertise et de performance sportives) är en fransk institution för idrottsträning och utbildning. CREPS grundades 1983 med syftet att främja utvecklingen av fransk idrott genom att erbjuda träning och utbildning till idrottare och tränare.

CREPS har ett brett utbud av program, inklusive idrottsutbildning och fortbildning för tränare. Institutionen samarbetar med idrottsföreningar, regeringen och universitet för att tillhandahålla bästa möjliga träning och utbildning för idrottare och tränare.