Solna gymnasium elever deltar i Euroscola i Strasbourg

Solna Gymnasium har kvalificerat till att delta i Euroscola. 17 elever som läser kursen Internationella relationer med två medföljande lärare fick möjlighet att besöka EU-parlamentet och bli EU-parlamentariker för en dag.

Eventet ägde rum den 21 oktober och temat var ”Is Europe ready for the winter? The EU´s response to the energy crisis”. 1300 ungdomar från 20 EU-länder på plats och två länder på länk fick diskutera frågan om hur man kan öka ungas valdeltagandet i EU-parlamentsvalet 2024 och föreslå lösningar på hur EU ska klara energikrisen denna vinter. Ungdomarna fick framföra sina förslag och rösta fram de bästa lösningarna. Detta var en utmärkt övning i hur EU-demokratin fungerar i praktiken.

EU-parlamentet

Gruppbild