Personal från Solna gymnasium på besök i Haag

Efter 18 månader med coronarestriktioner kunde personal från Solna gymnasium äntligen genomföra en fysisk resa till Haag, Nederländerna.

Solna Gymnasium bedriver sedan några år tillbaka flera internationella projekt inom ramen för Erasmus och blev 2020 en ackrediterad Erasmus skola vilket innebär säkrad finansiering för pågående samarbetet fram till 2025.

Under tre intensiva dagar under förra veckan arbetade lärarna Per Lidman, Maria Ekström, Mizgin Sedvall och rektor Johan Sigstedt, som för tillfället är tjänstledig och bosatt i Haag, med att utvärdera det pågående projektet om ”entreprenörskap och hållbarhet” i samarbete med SintMaartens College i Voorburg/Haag.

Som ett led i planeringen för vårens resor med elever på ekonomiprogrammet, genomfördes besök på Business Sweden i Haag och Svenska Handelskammaren i Amsterdam. Det blir första gången som de kommer ta emot gymnasielever, vilket Kerstin Gerlagh General manager på Svenska Handelskammaren tycker ska bli spännande och givande för deras verksamhet.

Även Victor och Milou på Business Sweden ser fram emot att möta eleverna och berätta om deras roll för svenska företag i Nederländerna och om internationella karriärsvägar.

Personal besöker Business Sweden Haag

Business Sweden i Haag. Milou Smeding / Associate Consultant, Maria Ekström, Mizgin Sedvall, Johan Sigstedt, Per Lidman, Victor Henriksson / Project Manager

Personal besöker Svenska handelskammaren Amsterdam

Svenska handelskammaren Amsterdam. Johan Sigstedt, Kerstin Gerlagh / General manager, Johanna Lindén / Management trainee, Mizgin Sedvall, Maria Ekström, Per Lidman