Om bloggen

I Kinabloggen år 2018 skriver elever från Ulriksdalsskolan och Råsunda skola om det internationella samarbete som utvecklas och genomförs tillsammans med Affiliated High School of UIBE i Beijing och om kinesiska som språkval.

Till bloggens startsida

Återförening med gruppen och Sightseeing

På måndagsmorgonen kom eleverna tillbaks från sin vistelse hos sina värdfamiljer och möttes upp på skolgården. Det fanns mycket att tala om i bussen på väg til dagens mål som bland annat var "Temple of Heaven" och "Beihai" som är två parker med (åtminstone tidigare) stor kulturell och religiös betydelse. Om detta skall Andreas och Jakob berätta!

Idag så har vi återförenats med gruppen efter två dagar med de kinesiska familjerna. Vi (Andreas och Jakob) gick upp rätt tidigt, strax efter 6. Vi packade och sa sedan hej då till våra värdfamiljer. Jag (Andreas) åkte med min värd och Jakob åkte med värden samt hans pappa. Vi träffades på skolan klockan 7.30 på morgonen och tog ett foto med våra värdar och vår grupp som vi nu återförenats med. Sedan sa vi hej då för de kinesiska elevernas skoldag började då.

Vi begav oss sedan med vår grupp och med vår guide Burton till "Temple of Heaven". Här stannade vi tills lunch. Från början användes Temple of Heaven av de dåtida kejsarna för en plats att be för bra skörd här men nu är det istället ett ställe där pensionärer tränar, umgås och sjunger sånger.

Efter besöket åkte vi buss till en restaurang där vi åt Pekinganka som var väldigt gott och smakade lite som kyckling. Efter lunch tog vi bussen till Beihai Park där fick vi gå runt fritt i cirka två timmar. Parken låg vid ett berg där det fanns ett buddisttempel på toppen. Vi gick upp och kollade och här fanns olika buddistiska statyer och skrifter. Vi köpte också glass eftersom att temperaturen idag var +30 grader. Efter detta åkte vi och såg en jättehäftig akrobatikshow där de gjorde olika saker såsom volter, balanserade, klättrade i rep och det var väldigt imponerande. Mest imponerande var ett nummer där 9 akrobater samtidigt balanserade och cyklade på en (1) enda cykel!

Efter detta var alla väldigt trötta och vi åt middag på en restaurang. Maten här var också god och temat nu var nudlar av en sort som Beijing är känt för. Vi åkte sedan hem till hotellet där alla fick sina nya hotellrum samt hämtade våra stora väskor som vi lämnat här.

Jag och Jakob har lärt oss mycket om kinesisk och buddhistisk historia. Vi lärde oss även att man inte fick fota Buddha (om det fanns skyltar som sade att man inte fick det...). Vi fick även lära oss hur pensionärer i Kina tillbringar sin tid vilket är vädigt olikt våra 75 åringar som mest sitter inomhus men här så tränar de hårt och kör armhävnigar och flaggan. Till exempel fanns det en 76 åringen som gjorde allt detta.

Hittills så har vi haft det väldigt bra i Kina och hoppas att resten av tiden kommer att vara lika härlig.

Andreas och Jakob.

Kommentera

Alla fält markerade med Obligatoriskt är obligatoriska och måste fyllas i.