Livsmedelsverksamhet - anmälan
När du ska servera, sälja eller hantera livsmedel behöver du göra en anmälan om registrering av din livsmedelsverksamhet. Det gäller exempelvis om du driver en restaurang, gatukök, café, butik, bageri, cateringverksamhet eller liknande. Du ska göra din anmälan senast två veckor innan start.
När behöver du anmäla livsmedelsverksamhet?
När du ska sälja, servera eller hantera livsmedel i din verksamhet behöver du göra en anmälan om registrering till Solna stad. Anmälan ska göras både om du ska öppna en ny eller ta över en befintlig verksamhet.
Ska du tillverka eller förpacka animaliska produkter ska du inte anmäla verksamheten till Solna stad utan den godkänns av Livsmedelsverket.
Exempel på verksamheter som behöver anmälas Visa Dölj
Registrering av livsmedelsverksamhet gäller dig som enskild person, företag, kommun, föreningsdriven verksamhet eller annan organisationsform. Exempel på verksamheter:
- restauranger, caféer, gatukök, catering
- skol- och förskolekök, omvårdnadsverksamheter, dagbarnvårdare
- lager, transportverksamhet
- bagerier, konditorier
- matbutiker, servicebutiker, kiosker
- butiker som säljer kosttillskott
- grossister
- huvudkontor, importörer och exportörer av livsmedel
Även tillfälliga livsmedelsverksamheter ska registreras om de inte är mycket enkla eller pågår under en mycket begränsad tidsperiod, se nedan.
Tillfälliga livsmedelsverksamheter Visa Dölj
Tillfälliga livsmedelsverksamheter ska registreras om de inte är mycket enkla eller pågår under en mycket begränsad tidsperiod.
Nedan följer exempel på verksamheter som du måste registrera:
• Hemtjänst som lagar mat i den hjälpbehövandes hem.
• Sälja korv från en korvvagn.
• Sälja smörgåsar på fotbollsmatcher regelbundet.
• Tillverkning och försäljning av livsmedel, regelbundet på marknader.
• Tillverkning och försäljning av livsmedel, regelbundet på torghandel.
Samma regler gäller för tillfälliga livsmedelsverksamheter som för övriga livsmedelsverksamheter. Beroende på verksamhetens omfattning och livsmedelshanteringens risker varierar kraven på den enskilda verksamheten.
Rörliga livsmedelsverksamheter Visa Dölj
Rörliga livsmedelsanläggningar, till exempel food-trucks, ska registreras i den kommun där verksamheten huvudsakligen bedrivs. Mer information om hur du gör hittar du i Solna stads guide om Food-trucks.
Livsmedelstillverkning Visa Dölj
Verksamheter som tillverkar eller förpackar animaliska produkter ska inte anmälas för registrering hos Solna stad. De ska godkännas av Livsmedelsverket.
Undantag Visa Dölj
När du ska driva tillfällig verksamhet vid ett enstaka evenemang eller marknad, till exempel bakning och försäljning av mat- och kaffebröd, servering av kaffe, saft eller läsk behöver du inte anmäla din livsmedelsverksamhet.
Innan du anmäler
Innan du anmäler din verksamhet behöver du ta reda på om du behöver fler tillstånd. Du ska vänta med din anmälan om du är osäker på att din verksamhet kommer bli av. Det kan exempelvis gälla om du väntar på att få bygglov eller väntar på att bli klar med en upphandling för hemtjänstverksamhet.
Det kan krävas fler tillstånd Visa Dölj
Du behöver många gånger flera tillstånd när du ska starta en livsmedelsverksamhet. Några exempel:
- Bygglov - Ska du bygga om, bygga till eller bygga nytt i din verksamhet behöver du söka byggglov.
- Serveringstillstånd - Ska du servera alkohol behöver du ansöka om serveringstillstånd.
- Uteservering - Ska du ha en uteservering behöver du söka tillstånd från polisen och i vissa fall bygglov.
Det är ditt ansvar att se till att alla nödvändiga tillstånd finns. I checklistan för att starta restaurang Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som finns på Verksamt.se kan du få fram vilka tillstånd du kan behöva från både kommunen och andra myndigheter.
Lagar och regler gällande livsmedel Visa Dölj
Det är alltid du som livsmedelsföretagare som ansvarar för att livsmedelslagstiftningen följs. Redan när du startar verksamheten måste du uppfylla de krav som ställs på din verksamhet i livsmedelslagstiftningen:
- Lokalen ska vara anpassad till den hantering du planerar att ha. Det innebär att din anläggning ska vara lämpligt utformad, inredd och utrustad för din verksamhet och drivas på ett sådant sätt att livsmedelslagens syfte uppnås, alltså att livsmedlen är säkra och att kunderna får rätt information.
- Du ska ha god kunskap om livsmedelshygien, allergier och överkänslighet mot livsmedel samt om livsmedelsinformation (till exempel märkning).
- Du ska arbeta så att livsmedlen blir säkra och se till att dina kunder inte blir vilseledda. Du behöver därför identifiera faror och risker som kan finnas i din verksamhet och kontrollera dem löpande.
Du hittar mer information om livsmedelslagstiftningen under relaterad information längst ner på sidan.
Anmäl innan start
Senast två veckor innan du startar din verksamhet ska du göra en anmälan om registrering.
E-tjänst Visa Dölj
Vill du istället få en blankett hemskickad, kontakta stadens kontaktcenter.
Om du startar utan att ha anmält din livsmedelsverksamhet Visa Dölj
Om du startar en livsmedelsverksamhet utan att ha anmält den för registrering eller utan att ha fått ett godkännande från livsmedelsverket (när det krävs) så bryter du mot lagen. Detta gäller även en verksamhet som får en ny ägare, plats eller gör en bolagsombildning. Du kan då få betala en sanktionsavgift.
Avgifter Visa Dölj
En anmälan om registrering av livsmedelsanläggning kostar 2 502 kronor. Efter att du fått ditt beslut om registrering får du en faktura på anmälningsavgiften.
Du som har en registrerad livsmedelsverksamhet ska även betala för de livsmedelskontroller som Solna stad gör i din verksamhet. Efter att den första kontrollen är utförd få du ett beslut om hur ofta din verksamhet kommer att kontrolleras under en femårsperiod. Vi debiterar sedan löpande efter varje planerad kontroll.
Om extra livsmedelskontroller behöver utföras på grund av allvarliga brister i verksamheten eller befogade klagomål faktureras en avgift för den kontroll som utförs.
Timtaxan är 1 668 kronor år 2024. Timavgift debiteras inte bara för själva kontrollen på plats hos en verksamhet utan även för förberedelser, kontrollrapporter och efterarbete såsom att exempelvis begära in olika handlingar och kompletteringar.
Taxa för Solna stads livsmedelskontroll hittar du under Relaterad information, längst ned på sidan.
När anmälan kommit in
En handläggare går igenom din anmälan och kontaktar dig om något behöver kompletteras. Om inget annat meddelas får du starta verksamheten två veckor efter att din anmälan kommit in.
Handläggningstid Visa Dölj
Du får en bekräftelse inom två veckor efter att din anmälan kommit in. Om du inte har fått en bekräftelse på registrering inom två veckor,kontakta då Solna stad för att kontrollera att anmälan är komplett.
När din verksamhet är registrerad
Du har ett ansvar för att ha kunskap om de regler som gäller för för att driva livsmedelsverksamhet. Det ska finnas en plan för egenkontroller. Solna stad besöker och kontrollerar din verksamhet efter att den har startat.
Du har också ansvar för att anmäla förändringar i verksamheten och att anmäla ägarbyte.
Livsmedelskontroll Visa Dölj
Solna stads livsmedelsinspektörer utför kontroll av samtliga registrerade anläggningar i Solna. Inspektörerna kontrollerar att reglerna för livsmedelshantering följs.
När registerigen är utförd och du har kommit igång med din verksamhet blir du kontaktad av stadens livsmedelsinspektörer för att boka in den första kontrollen. De kommer då bland annat kontrollera:
- att systemet för egenkontroll är anpassat för den verksamhet som bedrivs.
- att anläggningens lokaler, inredning och utrustning uppfyller lagstiftningens krav.
Egenkontroll Visa Dölj
När du hanterar mat är det viktigt att du och din personal känner till de risker som finns vid livsmedelshantering och hur man gör för att producera säker mat. Du ska ha rutiner för att säkerställa att livsmedlen är säkra att äta och att de är rätt märkta. Det är ditt ansvar att genom egenkontoll förebygga så att till exempel inte matförgiftningar inträffar.
Du kan läsa mer om egenkontroll hos Livsmedelsverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Anmäl förändringar via e-tjänst Visa Dölj
Du behöver meddela Solna stad om du ändrar inriktning, utökar, säljer, byter lokal eller upphör med din livsmedelsverksamhet. Du kan använda vår e-tjänst alternativt kontakta Solna stads kontaktcenter på 08‑746 10 00.
Kontakta oss
Dela sidan