Kommunrevision

Revisorerna granskar kommunstyrelsens och övriga nämnders verksamhet. I sin granskning bedömer revisorerna om nämnder och kommunstyrelse bedriver verksamheterna på ett tillräckligt bra sätt utifrån mål och budget. Utöver detta ska revisorerna också granska om stadens årsredovisning är rättvisande och upprättad enligt lagen om kommunal bokföring och redovisning (LKBR) samt enligt god redovisningssed.

Uppdrag och uppgift

Den kommunala revisionen är ett lokalt demokratiskt kontrollinstrument med uppdrag att granska den verksamhet som bedrivs i kommuner och regioner samt pröva ansvarstagandet. Den kommunala revisionen är oberoende och granskar på fullmäktiges uppdrag.

Tillsammans prövar de om verksamheten:

  • sköts ändamålsenligt och på ett från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt,
  • styrningen är tillräcklig,
  • räkenskaper är rättvisande och
  • den interna kontrollen är tillräcklig.

Organisation

Uppdraget kräver oberoende och självständiga revisorer. Kommunrevisionen består av sju förtroendevalda revisorer som väljs av kommunfullmäktige. Ur gruppen av kommunrevisorer väljer även kommunfullmäktige lekmannarevisorer för granskning av kommunens bolag. I revisionsarbetet är varje revisor självständig och en egen myndighet.

Solna stads sju förtroendevalda kommunrevisorer. Länk till annan webbplats.

Så går granskningen till Visa Dölj

Revisionsplan

Revisorerna bestämmer självständigt vad som ska granskas. Granskningens inriktning fastställs av revisorerna i den årliga revisionsplanen.

Grundläggande granskning

En årlig grundläggande granskning görs på samtliga nämnder och kommunstyrelsen, majoritetsägda aktiebolag samt stiftelse. För delägda bolag sker granskningen tillsammans med förtroendevalda revisorer i ägarkommunerna. Den grundläggande granskningen omfattar måluppfyllelse samt styrning och intern kontroll. Granskningen ska ge en grund för revisionens bedömningar i revisionsberättelsen respektive lekmannarevisionens granskningsrapporter som avlämnas till bolagsstämma/årsstämman.

Granskning av kommunens delårsrapport och årsredovisning

Granskning av kommunens delårsrapport (per augusti) och årsredovisningen syftar till att bedöma om resultaten för de finansiella målen och verksamhetsmålen avseende god ekonomisk hushållning är förenliga med de mål som fullmäktige beslutat om i budgeten. Granskningen syftar även till att bedöma om räkenskaperna ger en rättvisande bild av verksamhetens resultat och ekonomiska ställning.

Granskning av årsredovisningen syftar till att bedöma om kommunens årsredovisning har upprättats i enlighet med kommunallag, lag om kommunal bokföring och redovisning samt god redovisningssed i kommuner och regioner. Granskningen av årsredovisningen ska även ge revisorerna ett tillräckligt underlag för revisionsberättelsen där revisorerna rapporterar till kommunfullmäktige om årsredovisningen kan godkännas och räkenskaperna är rättvisande.

Fördjupade granskningar

Fördjupade granskningar är avgränsade och inriktade på en viss verksamhet, process eller rutin där riskanalysen och/eller tidigare granskning visar att den grundläggande granskningen inte kommer att vara tillräcklig. De genomförs med utgångspunkt från revisonens uppdrag att granska och pröva om verksamheten bedrivs ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt på ett tillfredsställande sätt samt om den interna kontrollen är tillräcklig. Fördjupade granskningar kan vara kommunövergripande, nämndgemensamma eller nämndspecifika. De kan även genomföras i samverkan med lekmannarevisorerna i kommunens bolag. Fördjupad granskning kan även genomföras tillsammans med revisorer i regionen eller revisorer i andra kommuner.

Årlig revisionsberättelse och granskningsrapporter

Kommunrevisionen lämnar årligen en revisionsberättelse där granskningarna under året sammanfattas. Detta sker i samband med kommunfullmäktiges behandling av årsredovisningen.

I revisionsberättelsen tas särskild ställning till om:

  • räkenskaperna är rättvisande och fullmäktige kan godkänna årsredovisningen,
  • styrelse och nämnder har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt,
  • styrelsens och nämndernas interna kontroll har varit tillräcklig,
  • resultatet i årsredovisningen är förenligt med de finansiella och verksamhetsmål för god ekonomisk hushållning som fullmäktige beslutat,
  • ansvarsfrihet, för styrelsen, nämnder och enskilda förtroendevalda, kan tillstyrkas eller ej.

Lekmannarevisionen lämnar årligen en granskningsrapport till bolagsstämman/årsstämman i styrelsen för respektive bolag/stiftelse samt för kännedom till kommunfullmäktige. I granskningsrapporten uttalar sig lekmannarevisorn om det som granskats inom uppdraget och om bolaget / stiftelsen har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt samt om bolagets / stiftelsens interna kontroll har varit tillräcklig. Granskningsrapporten upplyser även om det finns anledning att rikta anmärkning mot styrelseledamot eller verkställande direktör.

Revisionsrapporter 2018 Visa Dölj

Nämnd

Revisionsskrivelse

Revisonsrapport

Övergripande

Granskning av stadens entreprenadstyrning Pdf, 17 kB, öppnas i nytt fönster.

Granskning av stadens entreprenad­styrning Pdf, 497 kB, öppnas i nytt fönster.

Övergripande

Granskning av delårsrapport 2018 Solna stad Pdf, 245 kB.

Utlåtande avseende delårs­rapport 2018 Pdf, 224 kB, öppnas i nytt fönster.

Övergripande

Granskning av intern kontroll avseende kommunens konst Pdf, 10 kB, öppnas i nytt fönster.

Granskning av intern kontroll avseende kommunens konst Pdf, 177 kB, öppnas i nytt fönster.

Övergripande

Revisionsberättelse 2017 Pdf, 446 kB, öppnas i nytt fönster.

Granskning av års­redovisning 2017 Pdf, 275 kB, öppnas i nytt fönster.

Övergripande


Granskning av Solna stads krisberedskap Pdf, 1 MB, öppnas i nytt fönster.

Övergripande


Granskning av intrångs­skydd Pdf, 748 kB, öppnas i nytt fönster.

Övergripande


Granskning av samordning, värdering och hantering av kvalitetsrisker inom hemtjänsten Pdf, 1 MB, öppnas i nytt fönster.

Övergripande


Löner, lönerelaterade avgifter och pensioner Pdf, 834 kB, öppnas i nytt fönster.

Övergripande


Solna stads hållbarhets­arbete Pdf, 576 kB, öppnas i nytt fönster.

Övergripande

Solna stads bygglovs­hantering Pdf, 1000 kB, öppnas i nytt fönster.

Granskning av bygglovs­hantering Pdf, 339 kB, öppnas i nytt fönster.

Övergripande

Upphandlings­granskning skivelse Pdf, 135 kB, öppnas i nytt fönster.

Granskning av Solna stads upphandlings­­verksamhet Pdf, 590 kB, öppnas i nytt fönster.

Hjälpte informationen dig?

Kontakta oss

Solna stads kontaktcenter

08-746 10 00

Senast uppdaterad