Grönt ljus för flexibel återvinning i Solna

Det ska bli lättare att lösa återvinningen i trånga fastigheter. Tekniska nämnden i Solna har sagt ja till en ny, mer flexibel modell.

Förpackningar av flera material

Fastigheter som inte kan ordna fastighetsnära insamling på egen tomt kommer kunna ansöka om att använda en återvinningsstation som sin lösning. Det gäller där det finns stora fysiska eller tekniska hinder.

Bakgrunden är ett nytt lagkrav som börjar gälla 2027. Då ska alla hushåll ha tillgång till fastighetsnära insamling av förpackningar.

– Vi vill att det ska vara lätt för alla Solnabor att göra rätt och återvinna sina förpackningar. Genom att vara pragmatiska och öppna för att använda befintliga återvinningsstationer, underlättar vi för de fastighetsägare som har de tuffaste fysiska förutsättningarna, säger Bernhard Huber, ordförande i tekniska nämnden.

Varje fastighet kommer att prövas individuellt. Även om denna lösning nu förbereds, kvarstår grundprincipen att insamlingen i första hand ska ske inom eller i direkt anslutning till den egna fastigheten. Nu fortsätter arbetet med att ta fram kriterier, regler och avgifter inför ett fullt införande.

Läs mer om hur du anpassar fastigheten till fastighetsnära insamling av förpackningar här.

Solna stads kontaktcenter

08-746 10 00

Senast uppdaterad