Tips och råd när det blir för varmt

Sommaren är för många efterlängtad, men sommarvärmen kan också vara farlig. Personer som tillhör riskgrupper kan drabbas allvarligt när temperaturen ökar. Därför är det viktigt att arbeta förebyggande vid exempelvis en värmebölja.

Äldre, kroniskt sjuka och personer med funktionsnedsättning men även barn och gravida kan drabbas allvarligt när temperaturen ligger på en hög nivå längre perioder.

Här följer råd från Folkhälsomyndigheten till personer som tillhör riskgrupperna och dig som är anhörig.

Var uppmärksam på inomhustemperaturen. Risken för hälsoproblem ökar så snart temperaturen stiger inomhus. Riskerna ökar påtagligt när temperaturen utomhus når upp till 26 °C eller mer under tre dagar i följd.

Drick mer. Vänta inte på att du blir törstig. Ät vätskerik mat som till exempel grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp med att dricka.

Ordna en sval miljö. Använd gardiner, persienner och markiser. Försök att vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra på natten när det är svalt.

Ordna svalka. En sval dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial, de är svalare än åtsittande syntetkläder.

Ta det lugnt. Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.

Förvara läkemedel rätt. Om ditt läkemedel är temperaturkänsligt finns information om förvaring på förpackningen eller i bipacksedeln.

Var uppmärksam på varningssignaler såsom förhöjd kroppstemperatur, puls eller andningsfrekvens samt nytillkommen yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist

Kontakta oss

Solna stads kontaktcenter

08-746 10 00

Senast uppdaterad