Samråd om nya stadskvarter längs Mälarbanan

Samråd genomförs nu om detaljplanen för Mälarbanan genom Solna. Förslaget innebär nya gröna stadskvarter med bostäder och arbetsplatser på den mark som frigörs när delar av järnvägen förläggs i tunnel. Digitala samrådsmöten hålls den 25 mars och den 15 april.

Visionsbild av ett bostadskvarter

Kvarter E och södra huvudgatan. Vy från sydöst. Bild: AIX Arkitekter

Miljö- och byggnadsförvaltningen har tagit fram ett förslag till detaljplan för Mälarbanan inom stadsdelarna Skytteholm och Huvudsta. Planförslaget innebär en utbyggnad av Mälarbanan genom Solna, från två till fyra spår. Eftersom delar av järnvägen förläggs i tunnel frigörs mark ovanpå tunneln, där nya gröna stadskvarter planeras med ny bebyggelse i form av bostäder och arbetsplatser.

Samrådsperiod 3 mars – 2 maj

Byggnadsnämnden beslutade den 3 februari att samråd ska genomföras om förslaget till detaljplan. Planförslaget finns för samråd från den 3 mars till den 2 maj i Solna stadshus och på Solna stadsbibliotek i Solna centrum, under ordinarie öppettider.

Två digitala samrådsmöten

Digitala samrådsmöten hålls vid två tillfällen: den 25 mars klockan 18.00, och den 15 april klockan 18.00. Du kan ta del av planförslaget och delta i digitala samrådsmöten på solna.se/malarbanan Öppnas i nytt fönster.

Om planförslaget

Nya stadskvarter och grönområden – med tusen nya bostäder

Ovanpå tunneln föreslås en så kallad parkgata, som bilder ett nytt stråk i öst-västlig riktning. Längs parkgatan förelås ny bebyggelse i form av sex nya bostadskvarter med två förskolor och tre kontorskvarter. När spårområdet byggs över med parkgata och ny bebyggelse minskas den barriär järnvägen idag utgör – stadsdelarna Huvudsta och Skytteholm knyts samman med nya kvarter, ett finmaskigt gatunät och integrerade stadsrum. Nya parker, trädplanteringar och planterade gårdar tillför lummig grönska och ett bra lokalklimat. Totalt möjliggör planen cirka 1.000 nya bostäder.

Mälarbanan västerut i Solna

Järnvägen förläggs i ett så kallat tråg mellan Ekensbergsvägen i väster och Frösundaleden i öster. Spåren kommer att ligga mellan 2 och 8 meter lägre än nuvarande marknivå. Här tillkommer nya stationsentréer för Sundbybergs station i Solna – i Solna Business Park och Solna strand. I Solna Business Park möjliggörs bebyggelse i anslutning till Sundbybergs station samt i anslutning till Stenhöga och Stora Blå. En ny pendeltågsstation anläggs i Huvudsta.

Mälarbanan österut i Solna

Mellan korsningen Nybodagatan/Ankdammsgatan och vidare till Tomteboda går spåren i markivå. Här anläggs ett nytt anslutningsspår för godstrafik till och från Tomteboda bangård på den norra sidan av Mälarbanan.

Kontakta oss

Solna stads kontaktcenter

08-746 10 00

Senast uppdaterad