Tobaksförsäljning - ansökan, tillsyn och egenkontroll
Om du ska sälja tobak måste du göra en ansökan om tillstånd hos Solna stad.
Detaljhandlare och partihandlare som vill sälja tobaksvaror måste ansöka om tillstånd hos kommunen. Vid ansökan genomförs en utredning. Det som granskas i utredningen gäller bland annat ekonomisk skötsamhet och eventuell förekomst av brottslig belastning (vandel).
Tobakslag
Lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter började gälla den 1 juli 2019 och i lagen framgår att:
- Endast den som har tillstånd får sälja tobak
- Tobaksproduktdirektivets regler om spårbarhet och säkerhetsmärkning ska följas
- Förpackningar med portionsförpackat snus måste innehålla minst 20 portioner
- Rökförbud utökas till att gälla vissa allmänna platser utomhus; bland annat uteserveringar, entréer till rökfria lokaler, kollektivtrafikens områden utomhus samt inhägnade platser för idrott och lek
- Rökförbudet utökas till att omfatta bland annat elektroniska cigaretter, vattenpipa och örtprodukter för rökning.
Mer information hittar du på Folkhälsomyndighetens webbplats.
Ansökan om tobaksförsäljning
Kommunen kommer att ta ut en avgift för att behandla ansökan.
Insats | Avgift |
---|---|
Ansökan om tillstånd för att sälja tobak | 5 720 kronor |
Ansökan om tillfälligt tillstånd för att sälja tobak | 1 674 kronor |
PBI (Person som har ett betydande inflytande i rörelsen) prövning med finansiering | 3 162 kronor |
PBI (Person som har ett betydande inflytande i rörelsen) prövning ej finansiering | 512 kronor |
Ansökningsblanketter och egenkontrollprogram
För att ansöka om tobaksförsäljning behöver du fylla i ansökan och egenkontrollprogram. Enklast gör du det via e-tjänsten i självserviceportalen. Kan du inte använda e-tjänsten finns även blanketter att ladda ner.
Hjälp med ansökan
Vill du veta mer om hur du ansöker om tobaksförsäljning? Besök då tillståndsguiden.
Försäljning av e-cigaretter och påfyllnadsbehållare
Tobakslagen säger att du måste anmäla alla e-cigaretter och påfyllnadsbehållare. För att få sälja e-cigaretter och påfyllnadsbehållare måste du anmäla det till kommunen, vilket enklast görs i e-tjänsten i självserviceportalen alternativt på blanketten Anmälan om försäljning av e-cigaretter som du hittar invid e-tjänsten.
Du ska dessutom ha ett egenkontrollprogram, som bland annat ska beskriva hur din verksamhet ser till att lagen efterföljs. Egenkontrollprogrammet ska skickas till kommunen när du gör din anmälan.
Kommunen tar ut en årlig tillsynsavgift.
Tillsynsavgifter | Avgift kr/år |
---|---|
Tobak | 1 000 kr |
Elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare | 1 000 kr |
Folköl | 1 800 kr |
Receptfria läkemedel | 1 000 kr |
Tobak och folköl | 2 102 kr |
Tobak och elektroniska cigaretter | 1 502 kr |
Folköl och elektroniska cigaretter | 2 102 kr |
Tobak och receptfria läkemedel | 1 502 kr |
Folköl och receptfria läkemedel | 2 102 kr |
Elektroniska cigaretter och receptfria läkemedel | 1 502 kr |
Tobak, folköl och receptfria läkemedel | 2 850 kr |
Tobak, elektroniska cigaretter och folköl | 2 850 kr |
Tobak, elektroniska cigaretter och receptfria läkemedel | 2 251 kr |
Elektroniska cigaretter, folköl och receptfria läkemedel | 2 850 kr |
Tobak, elektroniska cigaretter, folköl och receptfria läkemedel | 3 599 kr |
Kontakta oss
Dela sidan