Årets unga affärsidé

Årets unga affärsidé är ett pris som syftar till att inspirera och uppmuntra till entreprenörskap bland unga. På den här sidan kan du läsa om tidigare vinnare, om priset och hur du kan delta i tävlingen.

2019 års vinnare av Årets unga affärsidé

Kul utan strul, grundare Delphie Wåhlström. Företagets affärsidé är en skräddarsydd lösning för att kombinera barnpassning med barnets hobby – en aktivitetsbaserad barnpassning som skapar möjligheter till ett glädjefullt lärande tillsammans med barnet.

Juryns motivering:

Vinnaren av Årets Unga Affärsidé har utvecklat en nytänkande produkt som löser ett tydligt och aktuellt behov. Vinnaren visar på ett stort engagemang, kompetens inom sitt område och en förmåga att på ett affärsmässigt sätt paketera sin affärsidé. Årets pristagare skapar nya möjligheter till glädjefyllt lärande, minimerar stress och optimerar livskvalitén i vardagen – genom en affärsidé som kommer till nytta för både barn, ungdomar och föräldrar i Solna.

Fråm vänster: Sara Strand (jury, Nyföretagarcentrum Solna/Sundbyberg), Joanis Danos (jury, Danos Holding), Delphie Wåhlström (vinnare Årets unga affärsidé), Per Strömblad (jury, Fabege), Lisa Spangenberg (jury,Handelsbanken), Katarina Verlage (jury,Solna stad) Fotograf: Casper Hedberg

Safetly – ett app-baserat bevakningsföretag som erbjuder bevakningstjänster utan mellanhänder. En matchningstjänst som går ut på att matcha företag och vakter utefter specifika önskemål om branschkunnande.

ECO Bottle Initiative – som erbjuder ekologiska vattenflaskor gjorda av bambufiber och ett miljövänligt alternativ till plastvattenflaskor.

Från vänster: Lisa Spangenberg (jury, Handelsbanken), William Grote (Eco Bottle), Delphi Wåhlstrand (Kul utan strul), Rawa Karadaki (Safetly), Oliver Huselius (Eco Bottle), Sara Strand (jury, Nyföretagarcentrum Solna/Sundbyberg), Per Strömblad (jury, Fabege) Fotograf: Casper Hedberg

2018: Zifro, grundare Jonathan Bäckström och Sara Danielsson. Företaget erbjuder ett webbaserat läromedel för programmering i skolan som förenklar både för lärarens undervisning och för elevens inlärning.

2017: Resteel, Julia Östberg och Ebba Bengtsson. Företaget ReSteel mottog priset Årets unga affärsidé för ett magnetiskt grytunderlägg som gör att man inte behöver använda båda händerna för att lyfta en het kastrull.

2016: BlueCall, Lisa Löfgren, Caroline Rödén, Charlotte Sparre och Tamara Bernad för en mobilapp som kopplar samman personer i behov av samtalsstöd med personer som kan erbjuda det, direkt över ett telefonsamtal.

2015: BuildSafe, Viktor Broberg, Deniss Karavajev, Leo Sydow, Johan Brunedal och Samuel Jaeger för en en mjukvara och mobilapp som kan rädda liv inom byggbranschen.

2014: Greenely, Tanmoy Bari, Fredrik Hagblom och Mohammed Al Abassiför en kreativ app för att minska elförbrukningen i hushållen.

2013: DeoDoc, Hasti Asadi och Hedieh Asadi för deodorant för intimhygien.

2012: Team Viro, Mitch Okada och Tony Sun för ett innovativt cykeltillbehör anpassad för att fästas på cykelfälgar.

2011: Mobuyl, Josef Ben Abla, Maciej Strama och Honia Kader för en enkel och säker betalningslösning via SMS

Om priset Årets unga affärsidé

Idén om utmärkelsen "Årets unga affärsidé" i Solna väcktes av Solnaentreprenörerna Sammy Ben Abla och Abdullah Jafri som själva startade företag på gymnasiet. Solna stad och Fabege har sedan förvaltat och utvecklat priset med hjälp av Handelsbanken och PWC.

Fabege bidrar med prissumman på 50 000 kronor och ställer upp som mentor till vinnaren i utvecklandet av företaget. PwC och Handelsbanken bidrar med kostnadsfri rådgivning och kunskap till både vinnare och finalister.

Delta i tävlingen

För att vara med och tävla ska du vara mellan 17-30 år, bo i Solna eller ha en affärsidé som påverkar företagsplatsen Solna positivt.

Så här ansöker du

För att ansöka ska du skicka in en affärsidébeskrivning enligt instruktionerna på den här sidan och förutom att uppge födelseår och kontaktuppgifter, beskriva vilka ni är som tävlar. Har företaget startat får det ha varit verksamt i max ett år. Om ingen av er tävlande är bosatta i Solna beskriv hur affärsidén påverkar företagsplatsen Solna positivt. Tävlingsbidraget ska vara på max åtta sidor och skickas in till aua@solna.se senast den 20 oktober 2019.

Allmänna regler

Genom att delta i tävlingen Årets Unga Affärsidé godkänner du som deltagare att ditt namn, profil och annan personlig information sparas och används enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) för administration och uppföljning inom staden.

Affärsidébeskrivning

Affärsidébeskrivningen utgår från Business Model Canvas och följande delar ska finnas med:

  1. Affärsidé/Erbjudande: Beskriv din marknad och vilken/vilka kundgrupper du vänder dig till med din idé. För vem skapar din affärsidé ett värde?
  2. Kunder: Beskriv din marknad och vilken/vilka kundgrupper du vänder dig till med din idé. För vem skapar din affärsidé ett värde?
  3. Kanaler: Beskriv vilka kanaler du behöver använda dig av för att nå dina kunder. Hur ska du sälja in din affärsidé och hur ska du hjälpa dina kunder att förstå värdet av ditt erbjudande?
  4. Kundrelationer: Beskriv vilken typ av relationer du behöver bygga upp med dina olika kundgrupper. Hur ska du etablera och underhålla dessa relationer?
  5. Intäktskällor: Beskriv hur du kommer att tjäna pengar på din affärsidé. Hur kommer prissättningen se ut och vilka betalningsmodeller kommer du att använda dig av?
  6. Resurser/tillgångar: Beskriv vilka resurser du behöver för att komma igång med din verksamhet. Hur ser ditt team ut och hur behöver det se ut framöver?
  7. Aktiviteter: Beskriv vilka olika aktiviteter och när i tid du behöver utföra dem för att komma igång med din verksamhet.
  8. Partnerskap: Beskriv vilka dina viktigaste partner är. Vilka behöver du samarbeta med och vilka leverantörer behöver du?
  9. Kostnader: Beskriv dina främsta kostnader som du kommer ha i uppstartskedet. Vilka av dina resurser kommer att kosta mest och vilka aktiviteter är dyrast att genomföra?

Juryprocess

Efter sista ansökningsdag träffas juryn för att gå igenom samtliga inkomna tävlingsbidrag. Juryn gör ett urval på maximalt fem bidrag och som bjuds in för att presentera sina affärsidéer.

Efter att de tävlande fått presentera sig väljer juryn ut tre av de av fem till att bli nominerade. De bidrag som inte går vidare meddelas och de som blir nominerade bjuds in för att medverka på pris-utdelningsceremonin.

Bedömningskriterier

Juryn bedömer tävlingsbidragen utifrån:

  • Affärsidébeskrivningen som helhet
  • Kundnytta/samhällsnytta
  • Utvecklingspotential och nytänkande
  • Teamets engagemang och visad förmåga att gå från idé till verklighet

Jurymedlemmar

Juryn består av Per Strömblad, Fabege, Lisa Spangenberg, Handelsbanken, Victor Lindhall, PwC, Katarina Verlage, Solna stad och Sara Strand, Nyföretagarcentrum Solna-Sundbyberg.

Prisutdelning

Vinnaren koras på årets sista Solna Frukostbricka i samband med att utmärkelsen "Årets Företagare" presenteras.

Kontakt

Vid frågor om tävlingen Årets Unga Affärsidé kontakta Katarina Verlage, via mejladress katarina.verlage@solna.se

Kontakta oss

Solna stads kontaktcenter

08-746 10 00

Senast uppdaterad