Besöksnäringen i Solna ökar och ger fler jobb

Turismen i Solna fortsätter öka, med fler hotellövernattningar och dagbesök än någonsin. Besöksnäringen i Solna omsätter cirka 4,6 miljarder och skapar fler arbetstillfällen inom till exempel hotell, handel och restaurang. Det visar den senaste TEM-rapporten (turistekonomisk mätning) för 2018.

– Solna växer, inte bara vad gäller tillväxt och hållbar stadsutveckling. Fler turister väljer Solnas hotell, restauranger, evenemang och shopping. Den allt starkare besöksnäringen i Solna bidrar till fler arbetstillfällen, inte minst för Solnas unga, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande, Solna stad.

Nästan sju miljoner besök dagtid

Besöksnäringen har ökat även dagtid. Sammanlagt gjordes cirka 6,9 miljoner besök på dagtid under 2018, för till exempel restaurangbesök, shopping, konsertbesök eller idrottsevenemang. Antalet dagsbesök har ökat med närmare sex miljoner de senaste sex åren.

Ökad omsättning för turismen i Solna

Turismen i Solna hade en omsättning på 4,6 miljarder under 2018. Detta innebär en ökning med 349 miljoner kronor jämfört med året innan, som främst beror på dels ökningen för Mall of Scandinavia och en ökning av antal hotellövernattningar. Omsättningen för besökarnas shopping i Solna har tiodubblats de senaste sex åren, från drygt 200 miljoner 2012 till cirka 2 miljarder 2018.

Fler lokala jobb inom besöksnäringen

Besöksnäringen i Solna sysselsatte förra året 2 453 personer, varav en dryg tredjedel inom restaurangbranschen. De senaste fem åren har antalet helårssysselsättningar inom besöksnäringen ökat med cirka 186 procent.

Sveriges femte största hotellkommun

2018 visar den högsta hotellbeläggningen någonsin i Solna. Turister spenderade nära 1,3 miljoner nätter i Solna under 2018, varav 754 000 hotellnätter. De senaste fem åren har åtta nya hotell öppnat i Solna och på den tiden har antal hotellnätter fördubblats. Solna är femte största hotellkommun i Sverige.

Fler besök från utlandet

Utländska besökare spenderade 461 miljoner i Solna, vilket är en ökning med 20 procent jämfört med 2017. Hotellövernattningar med utländska besökare ökade ännu mer – med 29 procent. De flesta kommer från USA och Storbritannien följt av Tyskland, Norge och Finland.

Om rapporten

TEM (turistekonomisk modell) följer Turismens begreppsnyckel, som gavs ut av Turistdelegationen 1995 i Sverige. Det som beräknas är besökarnas konsumtionsinlägg avseende logi, livsmedel, restaurang, transport, shopping och aktiviteter. TEM kommer ut årligen och används av fler än 250 kommuner och regioner i Sverige. Rapporten har tagits fram av RESURS för Resor och Turism i Norden AB – ett konsultföretag som är oberoende i förhållande till det offentlige, branschorganisationer och kommersiella aktörer. Ladda ner rapporten via länken till höger.

Dela: