Störningar i din bostad

På den här sidan får du veta vem du ska kontakta vid olika störningar, när du kan anmäla störningen till kommunen och vilka lösningar som finns.

När du upplever en störning i din bostad

  • ta reda på vilken typ av störning det är
  • kontakta den som orsakar störningen och försök att lösa problemet tillsammans

Vad är det som stör?

Om du har problem med störande ljud i din bostad, ska du först kontakta den som orsakar ljudet.

 

  • Kontakta grannen

Försök att lösa problemet tillsammmans

Prata med din granne så att hen blir medveten om störningen och får en chans att åtgärda den.

Kontakta fastighetsägaren om problemet kvarstår

Om det inte hjälper att prata med den som stör, kontakta din fastighetsägare. Fastighetsägaren är skyldig att utreda störningen.

Krav på ljudisolering i bostad

Krav på ljudisolering för bostäder bedöms utifrån de regler och byggnormer som gällde när byggnaden byggdes. Om det finns brister i isoleringen mellan bostäder som uppstått vid ombyggnationer, kan en ljudstörning mellan lägenheter leda till krav på åtgärder från Solna stad. Ta i första hand kontakt med fastighetsägaren.


 

  • Kontakta byggherren eller fastighetsägaren

Tillfälligt oregelbundet buller

Byggbuller är ofta oregelbundet och de mest bullriga momenten överstiger ofta gällande riktvärden, oavsett tid på dygnet.

Byggarbetsplatser är tillfälliga, så bullret från dem är oftast också tillfälligt. Därför hanterar samhällsbyggnadsförvaltningen vanligtvis inte dessa ärenden.

Byggherren ansvarar för att arbetet inte stör grannarna mer än nödvändigt

Om du blir störd av byggbuller, kontakta först fastighetsägaren eller byggherren. Beskriv bullret noggrant och ange vilka tider på dygnet det låter. Då kan byggherren lättare hitta orsaken till bullret.

Om du inte vet vem byggherren är, kontakta Solna stad så hjälper vi dig.

 

  • Kontakta väghållaren

Väghållare, spårhållare och flygtrafik

Buller från väg- och spårtrafik, orsakar höga ljudnivåer både inomhus och utomhus. Kontakta i första hand väghållaren om du vill anmäla buller från vägtrafiken.

Trafik- och fastighetskontoret på Solna stad är väghållare för de kommunala vägarna.

Ansvarig spårhållare är SL eller Trafikverket. För flygtrafik som stör är det Swedavia du kontaktar i första hand.

 

  • Kontakta verksamheten

Störande ljud från lokaler

Ljudnivåerna på festivaler, diskotek och andra platser där musik spelas kan vara mycket höga och kan ibland störa dig i din bostad. Kontakta verksamheten om du störs av detta.

Lastning och lossning av varor

När det gäller lastning och lossning av varor, kontakta butiken eller verksamheten och meddela att du störs av detta. Varuleveranser bör inte ske före kl. 06.00 och inte efter kl. 22.00, för att människor ska kunna få en ostörd nattsömn. Det gäller både vardagar och helger.

Vem är ansvarig för ljudnivån?

Den som driver verksamheten är ansvarig för att ljudmiljön och ljudnivåerna inte skadar besökarnas hörsel genom att exempelvis ha rutiner för bullermätningar och andra typer av egenkontroll. Det finns riktvärden för ljudnivåer på Folkhälsomyndighetens hemsida.


 

  • Kontakta fastighetsägaren eller verksamheten

Störande buller

Fläktar och kylaggregat som finns i bostäder låter ibland högt. Om du störs av buller från fläktar eller kylaggregat är det den som äger och använder dessa som ansvarar för att dessa inte stör boende.

Ta reda på var ljudet kommer ifrån

Försök att ta reda på varifrån bullret kommer. Förutom fläktar kan det även vara andra installationer, till exempel kylanläggningar, kompressorer, värmepumpar som orsakar bullret. Om du inte kan ta reda på varifrån bullret kommer, kontakta din fastighetsägare.

Vem är ansvarig för buller från fläktar?

Om du störs av buller från fläktar eller liknande, ska du först prata med den verksamhet eller fastighetsägare som ansvarar för bullret. Genom att informera om problemet ger du den ansvarige en chans att åtgärda det.

Eftersom vi vistas stor del av vår tid inomhus är det viktigt med en god inomhusmiljö som inte orsakar olägenhet för människors hälsa.

Här hittar du information om de vanligaste problemen med inomhusmiljön i bostäder och vad du kan göra om du upplever besvär.

 

  • Kontakta fastighetsägaren

Om det är för kallt eller varmt i din bostad

Det är fastighetsägaren som ansvarar för inomhustemperaturen. Upplever du att det är för varmt eller för kallt, kontakta din fastighetsägare. Om du inte får hjälp av fastighetsägaren, kan du kontakta samhällsbyggnadsförvaltningen på Solna stad.

Inomhustemperaturen kan påverkas av väderomslag

På våren och hösten kan vädret skifta mycket mellan dag och natt. Då kan värmesystemet ibland ha svårt att hänga med, vilket kan leda till att det blir kallt en kort stund.

För att hålla lägenheten sval på soliga dagar, dra för gardiner eller använd persienner och markiser. Tänk också på när du vädrar; om du vädrar mitt på dagen kan du släppa in värmen istället för att hålla den ute.

  • Riktvärdena anges i så kallad operativ temperatur.
  • Riktvärdet för lägsta inomhustemperatur är 18 °C.
  • För känsliga grupper är riktvärdet minst 20 °C.
  • Under sommarmånaderna är riktvärdet varaktigt 26 °C.
  • Mer information finns på Folkhälsomyndighetens webbplats om temperatur inomhus.


 

  • Kontakta fastighetsägaren

Fastighetsägaren är ansvarig för att boende inte utsätts för fukt och mögel

Om du har problem med fukt eller mögel i din bostad, kontakta i första hand din fastighetsägare. Fastighetsägaren är ansvarig för att boende inte utsätts för fukt eller mögel som kan påverka hälsan. Om du inte får hjälp, kan du kontakta samhällsbyggnadsförvaltningen.

 

  • Kontakta fastighetsägaren

Lukter i eller utanför fastigheten

Störande lukter i din bostad kan vara tobaksrök, matos, avloppslukt, vedeldningsrök, lukten från sopor eller avgaser. Dessa lukter kan komma från andra fastigheter, lägenheter, trapphus eller verksamheter, både inne och ute.

Samhällsbyggnadsförvaltningen utreder inte störningar på lukter på balkong, uteplats, eller inomhus med öppna fönster. Samhällsbyggnadsförvaltningen utreder inte heller störningar på lukter i utrymmen som källare, trapphus och förråd.

Om du ofta eller under lång tid störs av lukter i din bostad, kontakta först din fastighetsägare. Om du inte får hjälp, kan du kontakta samhällsbyggnadsförvaltningen.

Lukter från andra fastigheter

Om lukterna kommer från en annan fastighetsägare, kontakta den fastighetsägaren. Fastighetsägaren är ansvarig för att boende inte utsätts för luktstörningar som kan påverka hälsan. Om lukterna kommer från en verksamhet, till exempel en restaurang, kontakta verksamhetsutövaren.


 

  • Kontakta fastighetsägaren

Om ventilationen inte fungerar

God ventilation är viktigt för ditt välbefinnande i bostaden. Om du upplever att ventilationen inte fungerar, kontakta din fastighetsägare. Fastighetsägaren ska kunna ge dig resultatet från den senaste ventilationskontrollen i din bostad. Om du inte får hjälp, kan du kontakta samhällsbyggnadsförvaltningen.

Så här förbättrar du ventilationen

  • vädra ofta, snabbt och effektivt med tvärdrag.
  • håll frånlufts- och tilluftsventilerna öppna och rengör dem ofta. De flesta ventilationsdon kan enkelt plockas isär och diskas rena med diskmedel och vatten.
  • håll köksfönstret stängt när du lagar mat för att undvika att matos stör dina grannar.
  • installera inte köksfläkt utan att tala med fastighetsägaren, eftersom det kan påverka grannarnas ventilation negativt.

På Folkhälsomyndighetens webbplats kan du läsa mer om allmänna råd och riktvärden för ventilation i bostäder och lokaler.


 

  • Kontakta fastighetsägaren

Referensnivån för radon

Höga radonhalter innebär ingen akut fara, men på lång sikt utgör radon en hälsorisk. Vi kan förebygga detta genom att hålla radonhalten i bostäder och allmänna lokaler så låg som möjligt.

Referensnivån för radon inomhus, enligt strålskyddsförordningen, är 200 becquerel per kubikmeter luft. För att veta radonhalten i en bostad eller lokal måste man mäta.

Fastighetsägarens ansvar

Fastighetsägaren eller verksamhetsansvarige måste på eget initiativ mäta radon och vid behov vidta åtgärder. Samhällsbyggnadsförvaltningen övervakar radonarbetet i flerbostadshus, skolor och förskolor.

Du kan begära ut de senaste mätningarna av radon i din fastighet från din fastighetsägare.

Vad är radon?

Radon är en osynlig och luktfri radioaktiv gas som finns naturligt i berggrunden. Den kan komma in i byggnader från marken, byggnadsmaterialet eller hushållsvattnet. Solnas kommunala kranvatten innehåller ofarliga mängder radon, men om du har egen brunn bör du göra en radonmätning.

Det enda sättet att upptäcka radon är att mäta. Referensnivån för radon i bostäder och lokaler är 200 becquerel per kubikmeter (Bq/m³) luft inomhus.
Fastighetsägaren är ansvarig för att mäta radon och vid behov vidta åtgärder. Solna stads miljö- och byggnadsförvaltning kontrollerar regelbundet fastighetsägarnas radonarbete i flerbostadshus och allmänna lokaler.

Du som bor i lägenhet eller hus

Om du bor i ett flerbostadshus, exempelvis en bostadsrättsförening, är fastighetsägaren ansvarig för att inga förhöjda radonhalter förekommer. Om du bor i en villa, ansvarar du själv för radonmätningen. Boverket har en guide för villaägare.

När det är dags att mäta radon, väljer fastighetsägaren vilka bostäder som ska mätas. Om din bostad ska mätas, följ instruktionerna från fastighetsägaren och informationen med mätdosorna. Håll ventilationen öppen. Du har rätt att begära de senaste radonmätningarna från din fastighetsägare.

På Strålsäkerhetsmyndighetens webbplats kan du läsa mer om radon, dess källor och hälsorisker.


 

  • Kontakta verksamheten

Brister gällande inomhusmiljö eller hygien i en offentlig lokal

Om du vill anmäla problem med hygien eller inomhusmiljö i en offentlig lokal, exempelvis en förskola, skola, hygienlokal eller offentlig toalett, ska du i första hand vända dig till den som bedriver verksamheten.

Får du inget gehör kan du vända dig till samhällsbyggnadsförvaltningen.

Kontakta din fastighetsägare om du har problem med ohyra eller skadedjur. De har huvudansvaret för att utföra nödvändiga åtgärder.

Bostäder ska vara fria från ohyra och andra skadedjur. Det finns ofta avtal med företag som utför skadedjursbekämpning, och ibland kan du som boende kontakta dem direkt.

Om du bor i en villa och har problem med skadedjur eller ohyra, får du själv kontakta ett företag som utför skadedjursbekämpning.

Folkhälsomyndighetens webbplats Länk till annan webbplats. kan du läsa mer om skadedjur och ohyra i bostäder och lokaler.

Om störningen kvarstår

Om fastighetsägaren, verksamheten eller byggherren inte kan hjälpa dig och problemet fortsätter kan du anmäla störningen till Solna stad.

Du kan göra en anmälan hos Solna stad om

  • din fastighetsägare inte hjälper dig att åtgärda störningen
  • verksamheten som är ansvarig för störningen inte svarar på din anmälda störning
  • du misstänker att en verksamhet inte följer de regler som finns
Anmäl störning till Solna stad

Det här händer efter att du skickat in din anmälan.

  • När du skickar in en anmälan om störning i inomhusmiljö skapar vi ett ärende. Du får en automatisk bekräftelse och ett ärendenummer.
  • Inom två veckor kommer en handläggare granska ditt ärende. Handläggaren skickar information om din anmälan till din fastighetsägare eller den verksamhet som orsakar störningen. Du får en kopia på den skrivelse som skickas. När fastighetsägaren eller den som stör har svarat kommer handläggaren ta kontakt med dig. Fastighetsägaren eller den som stör har vanligtvis cirka tre veckor på sig att svara.
  • Handläggaren ber dig att lämna synpunkter på svaret. Du behöver svara för att ärendet ska fortsätta. Om du inte svarar avslutas ditt ärende.

Handläggaren vidtar åtgärder, till exempel:

  • du får skriva dagliga anteckningar om vad som stör dig.
  • handläggaren genomför ett tillsynsbesök i din bostad.
  • fastighetsägaren eller den verksamhet som orsakar störningen får göra en plan för att åtgärda störningen

Om störningen konstateras vid tillsynsbesöket och fastighetsägaren inte vidtar åtgärder, fattar handläggaren ett beslut om åtgärdskrav mot fastighetsägaren eller den verksamhet som orsakar störningen. Beslutet kan överklagas.


  • Om fastighetsägarens svar bekräftar att störningen är borta, avslutar handläggaren ärendet utan ytterligare åtgärd. Beslutet kan överklagas.

  • Om fastighetsägarens inte åtgärdar störningen kan staden fatta beslut om straffavgift eller så kallat vite.

Vanliga frågor

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om störningar i din bostad.

Nej, fastighetsägaren eller den verksamhet som orsakar störningen står för alla kostnader.

Handläggningstiden kan variera från några månader upp till flera år, beroende på hur komplicerat ärendet är. Målet är att samhällsbyggnadsförvaltningens handläggning ska leda till en långsiktig lösning på störningen.

Samhällsbyggnadsförvaltningen ställer krav enligt miljöbalken och dess regler.

Om en störning har bekräftats och fastighetsägaren eller den som stör inte gör något, kan samhällsbyggnadsförvaltningen besluta om åtgärdskrav. Beslutet kan inkludera straffavgift och kan överklagas av den som beslutet ställs mot.

Samhällsbyggnadsförvaltningen kräver in rapporter och protokoll från fastighetsägaren eller den som stör om alla åtgärder de genomför. Ärendet följs upp tills de kan visa att störningen är löst.

Hjälpte informationen dig?

Kontakta oss

Solna stads kontaktcenter

08-746 10 00

Karta

Senast uppdaterad